Onterven van moeder voor haar sterven

DannyDc
Topic Starter

Onterven van moeder voor haar sterven

#1 , 27 okt 2010 11:22

Volgende situatie:
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn broer, zus en ik hebben geen contact meer met onze moeder en willen dat ook zo houden. We weten dat ze schulden heeft en leeft van steun van ocmw en ziekenkas.
Mijn broer, zus en ik willen ons graag laten onterven van onze moeder. Nu heb ik op de website van notaris.be daar al informatie over gevonden.
We willen gewoon niet dat als ze moest overlijden wij opdraaien voor haar schulden.
Maar nu ook het volgende probleem: mijn moeder acht zich in staat als ze niet meer voor zichzelf kan zorgen ze haar zal laten opnemen. Vermits ze zelf financieël zwak is vrezen we dat wij als kinderen er mogen voor gaan opdraaien en het is juist dat wat we niet willen.
Wat kan daar tegen gedaan worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 okt 2010 11:45

U kunt zichzelf niet onterven. U kunt wel op ogenblik van openvallen van de erfenis de erfenis verwerpen.
U hebt een onderhoudsplicht t.o.v. uw moeder. Als ze in een rusthuis wordt opgenomen en ze kan niet zelf de volledige rekening betalen zal u moeten meebetalen. Dat is zo geregeld bij wet, daar kan u niet van afwijken (behalve indien u niet door uw moeder zou zijn opgevoed).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DannyDc
Topic Starter

#3 , 28 okt 2010 11:38

En wordt de rekening dan gedeeld door de kinderen of op welke manier wordt dit gedaan. En wat als één van de kinderen amper geldelijke middelen heeft?
Kan er naar de kleinkinderen ook gegaan worden?

Reclame

roharro

#4 , 28 okt 2010 12:25

De kinderen moeten bijdragen alnaargelang hun inkomen. Daarvoor bestaan officiële barema's. Elk kind moet maximum zijn kindsdeel betalen, dat is gelijk aan te betalen bedrag gedeeld door aantal kinderen. Kleinkinderen moeten niet meebetalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DannyDc
Topic Starter

#5 , 28 okt 2010 15:07

Het is allemaal nu veel duidelijker maar toch nog 2 vragen.
Wat als één van de kinderen niet meer kan of wil betalen. Gaan ze dan loonsbeslag doen?
Wat als het maximum dat van de kinderen wordt afgehouden de kosten niet kunnen dekken, wie betaald het verschil?

wanton

#6 , 28 okt 2010 17:16

Wanneer een resident uit een rusthuis zijn kosten niet (meer) kan betalen is het OCMW van zijn of haar gemeente verplicht om het verschil bij te leggen. Daarna gaat dat OCMW de onderhoudsplicht onderzoeken van de kinderen en/of schoonkinderen. Die moeten dan een bedrag terug betalen volgens barema's , naargelang inkomen en gezinssituatie met als maximum het kindsdeel , nl. het totaal gedeeld door aantal kinderen. Indien niet alles gerecupereerd wordt is het verschil gewoon ten laste van het OCMW.
Het OCMW kan 'om billijkheidsredenen' vrijstelling van bijdrage verlenen aan sommige onderhoudsplichtigen wegens zwaarwichtige redenen. Indien jullie geen contact meer hebben met moeder sinds vele jaren en zij heeft U niet opgevoed , kan men zo'n beslissing nemen. maar dat is anders in elk OCMW , maar vraag het zeker in voorkomend geval.

Zie voor uitleg op deze site met het barema.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DannyDc
Topic Starter

#7 , 29 okt 2010 09:51

Bedankt allemaal voor de uitleg.

BB4M

#8 , 02 mar 2011 16:54

Hoi iedereen,

Sorry dat ik dit topic nog even naar boven haal, maar ik had er nog een vraagje over.

Ik zit met mijn vriendin in hetzelfde schuitje (een moeder die meer geld uitgeeft dan dat ze heeft), en voor zover ik er aan uit kan is het mogelijk om de schulden die je "erft" bij het overlijden te verwerpen.

De zorgkosten zijn op geen enkele manier te "omzeilen" heb ik ook begrepen??

Ze zijn met 4 kinderen, en ze zullen dus -als ze word opgenomen in een rusthuis/verzorgingstehuis- alle 4 moeten bijdragen in de kosten rekening houdende met hun inkomsten.

Nu zit het zo dat mijn vriendin niet erg veel verdiend en ze zal dus veel minder moeten bijdragen dan de andere kinderen, maar word er ook rekening gehouden met de inkomsten van de partner nl. ikzelf??

Ik verdien zo'n 3x meer dan zij, en als dat bedrag ook word meegerekend dan kunnen de kosten wel hoog oplopen (tegen onze zin uiteraard)

Alvast Bedankt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”