Vruchtgebruik

kees2000
Topic Starter

Vruchtgebruik

#1 , 05 mar 2011 01:46

Beste,

Ik ben als man Marcel reeds 7j gehuwd en heb geen ouders meer. Mijn echtgenote Anita heeft énkel nog haar vader waarvan mijn schoonmoeder jammerlijk genoeg ook is overleden in 1999. Vader verkoopt één van zijn huizen. Via een Notaris natuurlijk. De helft van de opbrengst neemt hij voor zich en de andere helft ( van mijn Schoonmoeder ) verdeelt hij 47% voor hem en de rest 52% +/- voor Anita als enige dochter
Anita heeft via de Notaris vruchtgebruik op de som van 200.000 euro (dus op de helft van 400.000 euro te weten de verkoopprijs van het huis ). Wat moet er nu gebeuren ? Dien ik als vruchtgebruiker de successierechten te betalen ? Of dient mijn Schoonvader deze te betalen ?

Graag een beetje duidelijkheid en dikke bedankt !
Marcel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 05 mar 2011 10:05

Er moeten geen successierechten betaald worden. Die zijn betaald toen uw schoonmoeder in 1999 gestorven is.
Wat de verkoop van dat huis betreft. Ik neem aan dat het ging om een woning die ooit tot het gemeenschappelijk vermogen behoorde van uw schoonouders. Dan heeft uw vrouw na het overlijden van haar moeder daarvan de helft in naakte eigendom geërfd, haar vader had vruchtgebruik op die helft (+zijn eigen deel in volle eigendom uiteraard). Het huis is nu verkocht en de verdeling lijkt op het eerste zich correct afgehandeld, vader zijn helft + op de andere helft de waarde van het vruchtgebruik dat hij had (47%). Dit percentage is afhankelijk van de leeftijd van uw schoonvader.
Anita heeft via de Notaris vruchtgebruik op de som van 200.000 euro (dus op de helft van 400.000 euro te weten de verkoopprijs van het huis)
Wat bedoelt u hier eigenlijk mee? Zoals u het beschrijft en zoals het wettelijk geregeld is had uw schoonvader het vruchtgebruik en niet uw echtgenote, en is uw schoonvader na de verkoop vergoed geweest voor de waarde van dat vruchtgebruik.

Creatief

#3 , 05 mar 2011 17:27

Ik treeed Lighting bij in zijn laatste bewering i.v.m. het vruchtgebruik.

Reclame

kees2000
Topic Starter

#4 , 05 mar 2011 23:21

Dank voor het snelle antwoord. Ondertussen heb ik de Notariële Akte erbijgenomen. Het gaat over een verkoopprijs van 272.500 euro. En in die Akte staat letterlijk dat Anita het vruchtgebruik heeft.
Van de Notaris hebben we geen énkele vergoeding gekregen. Wél de som 100.000 euro als gift van mijn Schoonvader naar Anita ( mijn echtgenote ) toe bij de bank.
Anderzijds zou ik graag met dit dossier ergens raad willen gaan vragen omdat ik het een beetje delicaat vind om alles af te handelen via internet.
Dank voor uw begrip en vriendelijke groeten,
Marcel

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”