vruchtgebruik

Lesath
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 15 mar 2011 13:15

Mijn moeder heeft al langer als 10 jaar het vruchtgerbuik van een appartement op het gelijkvloers waarvan ik de naakte eigenaar ben.

Boven haar appartement zijn nog twee appartementen en zij is aansprakelijk voor 20 %, de andere eigenaars elk voor 40 %.
Ook hebben beide andere eigenaars elk een garage aan de voorkant, die mijn moeder niet mag gebruiken.

Nu komen er kosten aan het appartementsblok. Beide opritten beginnen te verzakken, hun terrassen beginnen te lekken, ...

Nu zegt mijn moeder dat ik die kosten moet mee betalen... Ten eerste gebruikt zij zelf de garages niet, ze is er ook geen eigenaar van.
Ook werden de terrassen door de andere eigenaars nooit onderhouden.

Ook heeft mijn moeder geen enkele moeite gedaan om haar deel van het appartementsblok te onderhouden.

Moet ik de kosten, volgens mij ten laste van de andere eigenaars, betalen of in het andere geval, zijn deze voor mijn moeder?

Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 15 mar 2011 14:03

BW. Art. 605. De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.
De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.

Art. 606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken;
Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel.
Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”