verdeling van de erfenis onder de kinderen

KarinC
Topic Starter

verdeling van de erfenis onder de kinderen

#1 , 23 jan 2007 00:44

Mijn vader is enkele jaren geleden overleden.
Mijn moeder is nog in leven. wij waren met 5 kinderen,allemaal dochters.
Mijn oudste zus is reeds overleden. Er zijn 2 kinderen uit haar eerste huwelijk, ze was hertrouwd met een man die 1 kind heeft.
Die man is ondertussen hertrouwd.
Als nu mijn moeder zou overlijden, en het huis wordt verkocht, wordt volgens mij de erfenis in 5 gedeeld. 1/5 voor elk van de nog in leven zijnde kinderen en het 5e deel wordt gedeeld onder de kinderen van mijn overleden zus. Of (en dit is eigenlijk mijn vraag) hebben dan mijn zus haar 2e echtgenoot en zijn zoon recht op een deel van de erfenis?

dank voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2007 17:23

In voornoemd geval erven de twee kinderen van uw zus samen 1/5 of ieder 1/10. Haar echtgenoot en zijn kind komen niet tot de erfenis.

j.demoor

#3 , 24 jan 2007 11:26

Bij moeders overlijden erven elk van haar 5 kinderen 1/5 van haar nalatenschap in volle eigendom.

?Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats...?(Burgerlijk Wetboek).

De kinderen van uw vooroverleden oudste zus vervullen haar plaats.

Haar 2e echtgenoot en zijn zoon zijn geen kinderen van uw vooroverleden oudste zus en dus niet erfgerechtigd op de nalatenschap van uw moeder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”