Beste experten,
Ik zit met volgende situatie:
In een ver verleden kon mijn vrouw goed overweg met haar ouders. Toen haar grootmoeder (de moeder van haar vader) stierf, heeft haar vader het huis van de grootmoeder in naakte eigendom weggeschonken aan mijn vrouw en haar broer (elk 50%). De vader zelf heeft het vruchtgebruik (100%), het huis wordt nu verhuurd en hij krijgt de huur.
Ondertussen is er ruzie in de familie en doet de familie van mijn vrouw (vooral haar vader) alles om ons tegen te werken.
Vanmorgen kregen we van mijn schoonbroer (die aan de kant van mijn schoonvader staat) via een telefoontje te horen dat hij de naakte eigendom van mijn vrouw wil overkopen. Opmerkelijk, vooral omdat we met hem geen contact meer hebben, dit is dus niet 'zomaar'. Wat kan hier de bedoeling van zijn?
Als ik het goed heb opgezocht, kunnen wij nu verkopen, maar aangezien haar vader 60 jaar is (vruchtgebruik is +- 40% waard), heeft mijn vrouw +- 30% van de waarde van het huis in handen, en haar broer ook 30%. We zouden nu dus haar naakte eigendom aan 30% van de waarde van het huis kunnen verkopen.
Maar als we wachten tot m'n schoonvader sterft, krijgen we zowiezo 50% van het vruchtgebruik in handen (zelfs als hij het nu zou wegschenken, dat heeft er geen invloed op na zijn dood, klopt?), wat betekent dat mijn vrouw 50% volle eigenaar wordt van het huis en we veel meer geld kunnen krijgen. In dat geval zou het dus dom zijn om nu de naakte eigendom te verkopen, tenzij haar broer er nu 50% van de waarde van het huis voor wil geven.
Hou er ook rekening mee dat de kans zeer groot is dat schoonvader dit heeft bekokstoofd met schoonbroer, en dat schoonbroer nu al het vruchtgebruik in handen zou kunnen hebben (gekregen van zijn vader) zonder dat wij dat weten.
Klopt deze redenering? Maak ik fouten in mijn gedachtengang? Of zijn er misschien nog achterpoortjes die ik niet ken waardoor we ons alsnog in het zak kunnen laten zetten? Wat zouden jullie doen in ons geval?
Alvast bedankt,
ilPazzo