erfenis compenseren.

sysrq
Topic Starter

erfenis compenseren.

#1 , 02 apr 2011 11:43

Onze ouders, mijn half-broer en ik hebben afgesproken dat de beide zonen recht hebben op een gelijke erfenis en dat is zo geregeld bij de notaris.
Ikzelf sta nu op punt een schenking te ontvangen van de ouders van mijn echte vader en we zijn allemaal akkoord dat ik de helft van de waarde van die schenking vergoed aan mijn broer dmv dit bedrag later te verrekenen bij het openvallen van de erfenis van onze ouders.

De "echte" vader is al een 20 jaar verdwenen voor zowel mijn grootouders als mij.(drugs, alcohol,schulden, etc)
Via via is het ons te ore gekomen dat hij eigenlijk aan het wachten is tot zijn ouders sterven om dan van al zijn schulden af te zijn.
Om dit een beetje te voorkomen schenken ze eigendommen aan mij en aan hun achterkleinkind (mijn zoon).

Mijn vragen:

1/ Deze schenkingen overschreiden waarschijnlijk de 50% van hun vermogen en hebben veel gekost aan schenkingskosten. Na een beetje opgezocht te hebben hier vermoed ik dus dat aangezien ze maar 1 kind hebben, dit herroepen kan worden bij het overlijden van mijn grootouders?

2/Kan ik met of zonder deze schenking nog steeds opdraaien voor zijn verzorging op oude leefdtijd en zijn schulden?

3/Hoe zet ik die overeenkomst met mijn half-broer het best op papier of moeten we daarvoor opnieuw naar de notaris?

mvg

sysrq

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 02 apr 2011 13:23

Ik volg hierbij misschien een hele rare kronkelredenering, gelieve me te corrigeren indien nodig.

Als ik Wanton goed begrepen heb, mogen de grootouders slechts over 50% van hun eigendom (reservatoir deel ) beschikken, alles wat erover gaat is voor hun zoon.

Vermits U toch van plan bent om te delen met uw halfbroer denk ik dat het aangewezen is dat uw grootouders een gedeelte rechtstreeks aan die halfbroer schenken (dàt mag dus, als ik Wanton goed begrepen heb). In plaats van dat jij het door uw grootouders ontvangen deel in twee deelt en de helft doorgeeft aan uw halfbroer, kunnen uw grootouders dat ineens doen en zo vermijden dat ze teveel wegschenken aan een erfgenaam ... of zoiets?
Heb ik het goed begrepen dat je aan vreemden zoveel kan wegschenken bij leven als je wenst? (zolang je wel nog drie jaar leeft). Dan kunnen ze toch naar eigen keuze wegschenken aan die halfbroer die geen erfgenaam van hen is?

Of geldt dat ook niet?

Als het over onroerend goed gaat: misschien verkopen aan u en uw halfbroer op "lijfrente" waarbij het af te betalen gedeelte dan min of meer maandelijks onder tafel wordt teruggegeven? (ik weet dat dat niet mag, maar kom).

wanton

#3 , 02 apr 2011 18:49

1. Uw grootouders kunnen u de helft van hun vermogen-off-all-times schenken , dwz. de helft van wat ze hebben en gehad zouden hebben zonder die schenking. Hun zoon heeft idd recht op ook 50 %. Uit uw info maak ik op dat die wel er zal voor zorgen dat hij die 50 % krijgt. Weet dat die waarde bepaald wordt op het moment van overlijden van uw grootouders. Een geschonken onroerend goed kan ondertussen zeer in waarde gestegen zijn. Op simpele vraag van zijn kant moet u desnoods een deel aan hem vergoeden.
2. Gezien de relatie tussen U en uw vader , is het onwaarschijnlijk dat u zal moeten opdraaien voor een bijdrage in zijn levensonderhoud of rusthuiskosten. Maar als begunstigde van een schenking zal u wel onderhoudsplichtig zijn voor uw grootouders , eventueel zelfs voor het volle bedrag.
3. Uw halfbroer is een vreemde voor uw grootouders. Dus geen schenking van hen aan hem doen. En nu een afspraak maken met hem over de erfenis van uw grootouders is onwettig. Is zelfs nadelig als uw vader zijn deel opeist , want het deel van uw halfbroer zal eerst terug geeist worden. Hetgeen u krijgt door erfenis van uw grootouders is van U , daar heeft uw halfbroer niets in te zien. U ontneemt zelf een deel aan uw zoon. Misschien spijtig voor uw halfbroer maar maak geen afspraak met hem of regel niets vooraleer de erfenis van uw grootouders is geregeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sysrq
Topic Starter

#4 , 03 apr 2011 18:41

@ Wanton: bedankt voor het duidelijke en volledige antwoord:
1/Dit komt idd overeen met wat ik reeds opgezocht had in andere topics. Maar dan veronderstel ik dat dit ook omgekeerd telt? De "vader" heeft reeds een onroerend goed en vele leningen gekregen van mijn grootouders. Als die ook meetellen kunnen we in feite gerust zijn. De eventuele waardestijging van een onroerend goed was iets waar ik nog niet bij stilgestaan had.

2/Mijn grootouders neem ik desnoods in huis als dat nodig is maar zij hebben omdat ze al lang door hebben dat ze op niet op hun zoon kunnen rekenen ervoor gezorgd dat alles geregeld is voor hun oude dag wanneer ze meer hulpbehoevend worden.

3/Inderdaad is mijn half-broer geen echte familie van mijn grootouders en wordt er ook geen schenking gedaan aan hem. Ook ga ik deze schenking niet onmiddelijk delen met hem maar hopelijk pas heel veel later bij het verdelen van de erfenis van onze ouders. Dit is zo afgesproken daar mijn broer geen andere familie meer heeft en zo iedereen hetzelfde erft.
Ik begrijp dat deze overeenkomst nu reeds op papier zetten moeilijk is en waarschijnlijk zelfs onwettig.

De piste dat we nu bekijken is dat ik een schuldbekentenis zou tekenen aan mijn ouders voor 50% van de waarde van de schenking alleen maar terug te eisen bij het openvallen van de erfenis van onze ouders. Lijkt dit een haalbare oplossing? De bedoeling is eigenlijk hoewel we zeer goed overeenkomen een duidelijke en juridisch niet aanvechtbare overeenkomst op papier te zetten omdat ik reeds te veel verhalen over ruzies in families omwille van erfenissen heb gehoord.

Creatief

#5 , 03 apr 2011 19:39

Ik hoop dat je de fictieve massa van je grootouders vrij nauwkeurig hebt berekend. Hopelijk staaan de leningen en schenkingen tijdens het leven naar je echte vader goed op papier zodat ze nog te bewijzen zijn.
Indien later je eigen vader komt te sterven, is het beter van zijn nalatenschap volledig te verwerpen of te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”