Onze ouders, mijn half-broer en ik hebben afgesproken dat de beide zonen recht hebben op een gelijke erfenis en dat is zo geregeld bij de notaris.
Ikzelf sta nu op punt een schenking te ontvangen van de ouders van mijn echte vader en we zijn allemaal akkoord dat ik de helft van de waarde van die schenking vergoed aan mijn broer dmv dit bedrag later te verrekenen bij het openvallen van de erfenis van onze ouders.
De "echte" vader is al een 20 jaar verdwenen voor zowel mijn grootouders als mij.(drugs, alcohol,schulden, etc)
Via via is het ons te ore gekomen dat hij eigenlijk aan het wachten is tot zijn ouders sterven om dan van al zijn schulden af te zijn.
Om dit een beetje te voorkomen schenken ze eigendommen aan mij en aan hun achterkleinkind (mijn zoon).
Mijn vragen:
1/ Deze schenkingen overschreiden waarschijnlijk de 50% van hun vermogen en hebben veel gekost aan schenkingskosten. Na een beetje opgezocht te hebben hier vermoed ik dus dat aangezien ze maar 1 kind hebben, dit herroepen kan worden bij het overlijden van mijn grootouders?
2/Kan ik met of zonder deze schenking nog steeds opdraaien voor zijn verzorging op oude leefdtijd en zijn schulden?
3/Hoe zet ik die overeenkomst met mijn half-broer het best op papier of moeten we daarvoor opnieuw naar de notaris?
mvg
sysrq