vruchtgebruik

jennifuengirola
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 06 apr 2011 13:26

Hallo

situatie = mijn partners is enig kind - beide ouders nog in leven en zij zijn ook eigenaar van hun woning. (schoon)moeder is sinds het overlijden van haar moeder eigenaar geworden van haar ouderlijke woning.
Mijn partner mag in dit huis (van zijn grootmoeder dus) gaan wonen & verbouwen. Maar het huis blijft wel volledige eigendom van zijn moeder. Als ik het goed begrijp zou hij voor de verbouwingen wel een hypothecaire lening kunnen krijgen en deze inbrengen in zijn belastigen, daar het een 'eigen woning' die hij betrekt als vruchtgebruiker. Onze vraag is nu hoe hij 'officieel' als vruchtgebruiker moet geregistreerd worden & wat dit kost. + wat zijn de gevolgen/kosten bij overlijden van zijn ouders? betaald hij dan dan ook nog eens erfrechten - ik ga ervan uit dat er ook kosten verbonden zijn om als vruchtgebruiker beschreven te worden.
Wat zijn de gevolgen voor de (schoon)moeder. Wordt zij ook belast op het feit dat zij een 2e eigendom heeft en dat ze vruchtgebruik geeft?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 apr 2011 21:30

De moeder van uw partner heeft de woning van haar ouder(s) geërfd. Dus is ze volle eigenaar. Bijgevolg is uw partner geen vruchtgebruiker.
Uw schoonmoeder moet op dat huis uiteraard de onroerende voorheffing betalen. Bovendien moet ze het KI in haar jaarlijks belastingsformulier aangeven.
Dat bedrag wordt met 1,4 vermenigvuldigd omdat het een tweede woning betreft en daarna geindexeerd (het uiteindelijke bedrag waarop belasting moet worden betaald bedraagt iets meer dan het dubbel van het KI).
Als uw schoonmoeder overlijdt erft uw partner het huis in blote eigendom. Daarop moet hij inderdaad de gebruikelijke erfenisrechten betalen. De echtgenoot van uw schoonmoeder erft het vruchtgebruik. Na overlijden schoonmoeder wordt uw partner volle eigenaar. Als er geen echtgenoot is erft uw partner het huis rechtstreeks in volle eigendom
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 06 apr 2011 22:51

Omdat noch uw partner noch Uzelf enig eigendomsrecht heeft in dat huis - niet als eigenaar , niet als vruchtgebruiker- kunnen jullie op geen enkele manier de hypothecaire lening fiscaal aftrekken. Gesteld dat u een lening zou krijgen , want u kan zelf geen hypotheek verlenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper

#4 , 06 apr 2011 23:58

Beste,

Ik treed als bankier Wanton bij. U en uw man zijn hoogstens "gebruiker" van de woning mar dat geeft u geen enkele aftrekmogelijkheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”