Erfrecht

lerxt
Topic Starter

Erfrecht

#1 , 31 jan 2007 22:26

Hallo,
Enkele maanden geleden is m'n moeder overleden. Zij was zelf al weduwe.
Ze heeft mij(haar zoon)tot enige en algehele erfgenaam benoemd.
Ik heb echter ook nog een zus waar m'n moeder en ik geen contact meer hebben gehad,om een lang verhaal kort te maken: Ze heeft mijn moeder in de laatste jaren van haar leven/tijdens haar ziekte gewoon links laten liggen.Dat is ook een reden dat mijn zus niet in moeders testament word vermeld.
Onlangs kreeg ik een brief van mijn zus waarin ze haar legitieme portie opeist.(dan laat ze wel iets van zich horen !!)

Mijn moeder laat na: Een huis met inboedel en een klein geldbedrag wat op haar rekening staat.
Ik ben er over aan het denken om zelf in dat huis te gaan wonen.Het huis heb ik onlangs laten taxeren.

Ik weet dat een ouder haar kind juridisch gezien niet helemaal kan onterven. Nu zijn mijn vragen:

a)Klopt het dat ik mijn zus nu 1/4e deel van het getaxeerde bedrag minus door mij gemaakte onkosten moet uit keren?

b)Ben ik ook juridisch verplicht om de inboedel en rekening van moeder met haar te delen(ook 1/4e deel)?

c)In welk tijdsbestek moet ik haar eventueel uitbetalen?

d)Kan ik door mij gemaakte onkosten zoals crematie,taxatie,notariskosten e.d. ook voor 1/4e deel op haar verhalen?

Met vriendelijke groet

ps Verklaring van erfrecht,akte van wilsbeschikkingen e.d heb ik reeds in m'n bezit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 feb 2007 15:49

Wanneer een persoon een testament opmaakt terwijl hij twee kinderen heeft , moet hij er rekening mee houden dat hij slechts 1/3 van zijn nalatenschap vrij kan toewijzen. Dit wil zeggen dat zijn twee kinderen 2/3 van de nalatenschap gelijk verdelen. Concreet kon uw moeder U slechts 2/3 laten erven en zal uw zuster 1/3 moeten krijgen. Dit is meer dan de 1/4 waarover U het hebt. U moet haar dus dat deel van de ganse nalatenschap , huis , inboedel, geld , enzovoort uitbetalen. Alle onkosten die er gemaakt zijn worden op dezelfde manier verdeeld en kan U dus aftrekken. U moet wel de afhandeling van de nalatenschap in handen geven van een notaris : verplicht wanneer er een testament is.
Op uw vragen a , b en d : is het antwoord ja , mits U 1/3 leest ipv. 1/4.
Op welke termijn? Momenteel bezit U het huis in onverdeeldheid : U moet uw zuster uitkopen door haar deel over te nemen. Dit kan vlug gaan , van zodra U een akkoord bereikt over de prijs. Vermits U reeds gedeeltelijk eigenaar bent , betaalt U hierop slechts 1 % registratierechten. Onthou ook dat de successierechten dienen betaald te zijn binnen 7 maand na het overlijden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”