niet officieel samenwonend Erfrecht

Recht voor de raap
Topic Starter

niet officieel samenwonend Erfrecht

#1 , 01 feb 2007 23:50

Ik ben uit de echt gescheiden, ga binnekort op pensioen, heb 2 kinderen, maar wil gaan samenwonen met nieuwe partner in mijn eigen huis.

Wat is het verschil tussen wettelijk en feitelijk samenwonen en heeft dit gevolgen voor mijn pensioen?

Moet ik een testament opstellen voor mijn huis aan mijn kinderen te geven, krijgt mijn partner daar zowiezo een deel van als we gewoon officieel samenwonen?

Indien we geen enkele overeenkomst maken betreffende vruchtgebruik en andere zaken kunnen mijn kinderen hem dan uit het huis zetten en dit verkopen of kan hij mits het voorleggen van eventuele bewijzen (betaalde maandelijkse stortingen op mijn rekening voor bepaalde rekeningen etc...)toch nog aanspraak maken op mijn huis?

Indien hij bij mij komt wonen, heeft hij dan enig recht op dit huis.
Moet ik dan nog een testament maken zodanig mijn huis naar mijn kinderen gaat. Ik dacht het niet.

Graag tegenbericht. Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 feb 2007 19:14

Wat is het verschil tussen wettelijk en feitelijk samenwonen en heeft dit gevolgen voor mijn pensioen?

Toegepast op u en uw vriend: feitelijk samenwonenden zijn 2 personen die hetzelfde domicilie hebben. Zij hebben geen enkele verplichting ten opzichte van elkaar: geen hulp, geen bijstand en zeker geen getrouwheid. Als hij bij u in uw eigen huis intrekt, zal hij ook weer moeten vertrekken zodra u dat vraagt. De kosten van het gemeenschappelijk huishouden deelt u wel of niet; volgens een verdeelsleutel, zoals het u past.

Wettelijk samenwonenden zijn naar het gemeentehuis gestapt, niet om te trouwen, maar om te melden dat ze wettelijk samenwonen (hij mag niet meer getrouwd zijn). Er ontstaan een aantal verplichtingen: bijdragen in het huishouden volgens elk hun mogelijkheden. Het grootste nadeel voor u en tegelijkertijd het grootste recht voor hem: u kan zonder zijn instemming uw eigen huis niet meer verkopen als u daar samen uw gezinswoning van maakt, tot op het moment dat er weer een einde wordt gemaakt aan de wettelijke samenwoning. Dat kan door een verklaring enkel van uw kant.

Hij erft NIETS van u zolang u geen testament maakt in zijn voordeel. Als u niets doet, erven uw kinderen elk de 1/2. Ze kunnen hem dan onmiddellijk op straat zetten. Eventueel kan hij vergoeding vragen voor wat hij in het huis ge?nvesteerd heeft, maar dat is allemaal moeilijk te bewijzen: u bent beter dat u hem telkens en onmiddellijk vergoedt en dat alles dan ook van u blijft en wordt.

Er is een wet op komst dat hij het vruchtgebruikzou erven van het huis; zodat uw kinderen hem niet op straat kunnen zetten. Binnen enkele maanden wellicht rond, maar dit zal enkel gelden voor wettelijk samenwonenden.

Als u een testament zou maken in zijn voordeel, kan hij wel genieten van een laag tarief inzake successierechten zoals voor echtgenoten; na 1 of na 3 jaar feitelijk samenwonen OF onmiddellijk bij wettelijke samenwoning.

U moet natuurlijk weten hoever u hem wil beschermen. Doe voorlopig niets maar laat niet toe dat hij geld investeert in het huis. Maak wel afspraken voor de kosten van winkel en auto, gas en elektriciteit. Maar waar moei ik me allemaal mee??

U kan ook altijd een eigenhandig testament; dat kost niets en dat kan u altijd vervangen door een nieuw testament.

j.demoor

#3 , 03 feb 2007 13:58

Wettelijke samenwoning wordt geregeld door art.1475-1479 Burgerlijk Wetboek.Feitelijke samenwoning is niet wettelijk geregeld.

?Art.19.Het genot van het OVERLEVINGSpensioen wordt geschorst:1?.wanneer de langstlevende echtgenoot hertrouwt...?(Pensioenwet Werknemers 24 oktober 1967).Samenwonen is niet ?hertrouwen? zodat samenwonen niet tot die schorsing leidt.

?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende ECHTGENOOT het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(Burgerlijk Wetboek).
Uw samenwonende partner is niet uw echtgenoot en erft dus niets krachtens de wet.Hij kan dus enkel bij testament van u erven.Bij ontbreken van overeenkomst of testament bezet hij uw woning zonder recht of titel ,zodat hieraan te allen tijde een einde kan gemaakt worden door u of uw erfgenamen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”