weduwe verkoopt appartement mits toelating kinderen

D-Feat
Topic Starter

weduwe verkoopt appartement mits toelating kinderen

#1 , 28 apr 2011 00:03

mijn vrouw haar ma (weduwe) wenst het 'familiaal' appartement te verkopen (destijds samen gekocht met overleden vader)
Zij beschikt dus over het vruchtgebruik en mijn vrouw + haar broer over de blote eigendom als ik mij niet vergis!?

Haar ma is ondertussen 50jaar en beide kinderen zijn reeds meerderjarig
wat kan mijn vrouw gaan verwachten kwa 'erfenis'?

ik heb reeds opzoeking gedaan en volgens mij
verkoopprijs / 2 = deel 1 zowieso voor de mama (weduwe) en deel 2 te delen onder hen 3
waar de mama recht heeft op vruchtgebruik deel naargelang leeftijd...

in de tabel dat ik gevonden heb staat voor een vrouwelijke 50-tiger 71.52%

stel appartement is 200000waard..
deel 1 voor mama 100000
en dan het overige berekenen volgens tabel dus 71520 extra voor de mama = 171520€
en wat overblijft (28480) gelijk verdelen onder broer en zus of dus een 14240€...?

klopt dit of zit ik helemaal mis?
want mijn vrouw is ervan overtuigd dat ze gewoon 1/3 krijgt van het deel van haar overleden pa
in bovenste voorbeeld dus 33333... maar ik vrees dat dit te hoog gegrepen is!?
en ja is een merkwaardig verschil.. lol

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 apr 2011 00:10

Wat zegt het huwelijkscontract van de ouders over de bezittingen in gemeenschap?

Turaki

#3 , 28 apr 2011 08:19

Uw vrouw haar ma beschikt normaal over de helft van het appartement als eigendom, en over de andere helft als vruchtgebruiker. Uw vrouw zal dan maar blote eigenaar van een kwart zijn.
Indien uw schoonmoeder vragende partij is om te verkopen, zou ik durven vragen om een kwart van de verkoopsprijs, daar zij zelf haar vruchtgebruik opgeeft om te kunnen verkopen.

Reclame

Lightning

#4 , 28 apr 2011 08:28

D-Feat, als uw vrouw en haar broer naakte eigenaar zijn van de helft van het appartement (zoals u aangeeft), klopt uw redenering helemaal. Uw vrouw krijgt niet 1/3 van de helft van de verkoopprijs, maar slechts 1/2 van wat er van die helft overblijft na aftrek van de waarde van het vruchtgebruik van uw schoonmoeder.

@Turaki: Vragen staat vrij, maar de schoonmoeder van TS heeft RECHT op haar deel vruchtgebruik.

Turaki

#5 , 28 apr 2011 09:19

@Lighting: Ik zou het als voorwaarde durven stellen om mee tekenen voor verkoop, als ze echt wil verkopen. 14000 krijgen voor een appartement van 200000, en waar ik voor een kwart eigenaar ben, is mij te weinig. Ze moet er niet op ingaan, maar ze moet ook niet verkopen.

Lightning

#6 , 28 apr 2011 09:39

De kinderen hebben geen voorwaarden te stellen, en al zeker niet wat betreft het vruchtgebruik, dat is onaantastbaar. De kinderen kunnen moeder niet dwingen afstand te doen van haar vruchtgebruik (voorstel van Turaki) als voorwaarde om de verkoop laten door te gaan. Als de vruchtgebruiker wenst te verkopen wordt er verkocht en moet het vruchtgebruik vergoed worden.

Turaki

#7 , 28 apr 2011 10:04

Bij verder onderzoek het volgende gevonden:
http://www.elfri.be/gedwongen-overname- ... ?oldsite=1 (zie bij 2e uitzondering)

Moeder kan vruchtgebruik laten omzetten in onverdeeld deel van de eigendom, waarna onverdeeldheid ontstaat, en (indien kinderen niet willen verkopen) en de verkoop kan geëisd worden.

Enkel via deze procedure kan vruchtgebruiker zijn/haar wil opleggen, en verkopen.

Lightning

#8 , 28 apr 2011 10:18

Inderdaad...en zoals u ziet is het de vruchtgebruiker die mag eisen (omzet vruchtgebruik = te vergoeden + uit onverdeeldheid treden = verkoop), niet de naakte eigenaars.
Maar goed, de vraag van TS was enkel: "Klopt mijn redenering of die van mijn vrouw?".

vtec

#9 , 28 apr 2011 10:20

Als de vruchtgebruiker wenst te verkopen wordt er verkocht en moet het vruchtgebruik vergoed worden.
Ben je daar zeker van? Komt een beslissing om te verkopen niet toe aan de naakte eigenaar(s)?

Turaki

#10 , 28 apr 2011 10:22

TS zijn redenering klopt het meeste, hoewel de volgorde anders zal zijn:
omzet vruchtgebruik: 171250€ voor moeder, 14240€ voor elk van de kinderen.
Hieruit volgt onverdeeldheid, en kan ieder der eigenaars verkoop eisen.
Dan pas verkoop.

jojan

#11 , 28 apr 2011 12:44

waar ik wel aan twijfel is het het bedrag. 71,52% voor een 50er is uit een verouderde tabel van Ledoux.

verder klopt de redenering van Turaki wel er van uitgaande dat vader en moeder gehuwd waren onder het wettelijk stelsel.

Moeder mag een omzetting van het vruchtgebruik eisen. Daarna ontstaat er een onverdeeldheid met 3 eigenaars. Hierna kan de verkoop plaats vinden.

Creatief

#12 , 28 apr 2011 12:52

De woning zat al in onverdeeldheid toen de vader overleed! Door de verkoop van het vastgoed en door de afkoop van het vruchtgebruik kunnen de erfgenamen slechts uit onverdeeldheid geraken.

Turaki

#13 , 28 apr 2011 15:18

De woning zat al in onverdeeldheid toen de vader overleed! Door de verkoop van het vastgoed en door de afkoop van het vruchtgebruik kunnen de erfgenamen slechts uit onverdeeldheid geraken.
copy uit link naar Elfri:
Hierover bestaan misverstanden gezien sommigen ten onrechte vruchtgebruik en naakte eigendom als een onverdeeldheid aanzien, waarbij niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven.

Van onverdeeldheid is slechts sprake wanneer zelfde rechten in samenloop door meerdere gerechtigden worden uitgeoefend.

Vruchtgebruik en naakte eigendom zijn echter rechten van verschillende aard waardoor er tussen deze rechten geen onverdeeldheid bestaat. De vordering tot onuitverdeeldheidtreding (art. 815 Burgerlijk Wetboek) is in dit geval dan ook niet mogelijk.

D-Feat
Topic Starter

#14 , 29 apr 2011 19:53

Mensen bedankt voor de vele reacties :)

appartement is ondertussen verkocht.. welliswaar niet voor 200k maar dat was om het 'gemakkelijker' te houden lol

De wet zegt dus wat ik in gedachten had.. tenzij de mama (oma) meer wil schenken ;)
volgens het immo-kantoor word het meestal als volgt gedaan.. haar deel volledig voor haar.. logisch en deel overleden vader delen door 3 waarvan 1/3 voor haar..

nu had ik nog een vraag... hoe zit het met notaris/sucessiekosten? ik dacht dat de kinderen geen dienen te betalen want dat maakt deel uit van de 'overleden' vader en deze zijn reeds betaald geweest? maar what about het deel van de mama (oma) ik dacht enkel 'registratiekosten' maar voor de rest niets aangezien het geen successie is maar gewoon haar eigen deel waar ze recht op heeft.. of gaat de staat hier ook iets op rekenen lol

alvast bedankt & prettig weekend!

wanton

#15 , 29 apr 2011 20:33

Er dienen nu geen successierechten betaald te worden , er is nu geen overlijden. Het betreft een verkoop , dwz. dat de registratierechten betaald worden door de koper. De verkoper heeft slechts enkele administratieve kosten als opmeting , publiciteit en zo.
Wat de verdeling betreft. Het principe , gesteld door TS is correct. Alleen het deel van (vaders) helft waar moeder als vruchtgebruiker recht op heeft is minder. Volgens de gegevens van J. Schryvers , gebaseerd op de nieuwste sterftetabellen , is de waarde van het vruchtgebruik van een vrouw van 50 jaar te situeren tussen 62 en 64 %. Elk der kinderen bekomt dus 18 % van de helft van de verkoopprijs.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”