vervalt vrucht gebruik bij nieuw huwelijk

luna1964
Topic Starter

vervalt vrucht gebruik bij nieuw huwelijk

#1 , 30 apr 2011 08:22

kort schetsen mijn moeder overleed in 2003 , ze was hertrouwd ,ik heb samen met mijn 2 andere zussen een advokate genomen omdat wij tot heden nog niets hebben ontvangen geen documenten niets we hebben eerst andere notaris genomen maar die kreeg gewoon geen informatie waarop hij als raad gaf neem advokaat
vorig jaar kreeg ik brief van bank met de vraag wat er met de gelden moest gebeuren (140000 euro) en als we niet reageerde ging dit naar andere bank in brussel gaan disconto ofzo dit is ook het enigste dat wij ooit op al die jaren kregen ettelijke telfoontjes naar de notaris hij gaat weer bellen of er word vergadering gepland nooit gebeurde er iets geen antwoord terug niets daarom de andere notaris
nu stiefvader is hertrouwd
hij had vruchtgebruik van appartement sommige zeggen dat dit recht vervalt bij nieuw huwelijk en wij dat appartement zouden kunnen verkopen
is dit zo ?
vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 apr 2011 13:49

Ik maak op uit uw verhaal dat de blote eigendom van het appartement reeds bij de kinderen zit. Stiefvader heeft het vruchtgebruik van het appartement , maar misschien slechts voor de helft. In data geval moet hij de kinderen een halve huur betalen. Nu dat vruchtgebruik in zijn bezit duurt zolang hij leeft , maar hij kan dit niet meer doorgeven. Contacteer het Kantoor van Registratie van uw gemeente en vraag daar de eigendomsverhouding van het appartement.
Van de andere kant , stiefvader heeft waarschijnlijk ook wel recht op het vruchtgeberuik van die gelden die zijn vernoemd. Ik hoop dat die notaris er spoed achterzet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jojan

#3 , 02 mei 2011 09:58

vruchtgebruik vervalt niet door een huwelijk.

vruchtgebruik eindigt:
- overlijden van de vruchtgebruiker
- het aflopen van de termijn van het vruchtgebruik
- het verzaken aan het vruchtgebruik door de vruchtgebruiker (door notariele akte)

als het appartement niet de gezinswoning betreft kan u als naakte eigenaar wel het appartement verkopen. maar dan zal u eerst uw stiefvader afhankelijk van zijn leeftijd een aandeel in volle eigendom en een lijfrente of kapitaal moeten geven.
- als de rechtbank oordeelt dat de vruchtgebruiker het goed zodanig verwaarloost dat het goed in waarde vermindert.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”