Oom overleden, tante leeft nog, is hun testament nog geldig?

Christophe-be
Topic Starter

Oom overleden, tante leeft nog, is hun testament nog geldig?

#1 , 28 apr 2011 15:53

Een goede vriendin van mij is geconfronteerd met de volgende situatie.
Haar oom en tante hebben een handgeschreven testament gemaakt, maar de oom is 2 jaar geleden overleden. De tante is nog in leven, maar blijkbaar zijn er nog mensen in de familie, die weliswaar geen contact met de tante meer hebben, maar op hetzelfde niveau van verwantschap staan als die vriendin.
De tante wil dat alles na haar overlijden naar dat nichtje gaat, zoals beschreven in het testament die ze als echtpaar opmaakten. In hoeverre is het testament nog geldig als 1 van de 2 personen nog in leven is?
Met andere woorden; kunnen de andere nichtjes die niet in het testament vermeld zijn alsnog aanspraak maken op een deel van de koek?
Mvg,
Christophe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 28 apr 2011 15:58

Heeft de tante kinderen?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Christophe-be
Topic Starter

#3 , 28 apr 2011 16:03

neen, de tante heeft geen kinderen

Reclame

Lightning

#4 , 28 apr 2011 16:09

Is een testament dat je samen opmaakt überhaupt wel rechtsgeldig?

Creatief

#5 , 28 apr 2011 16:26

Man en vrouw kunnen niet samen één enkel testament opmaken. Dit verbod vloeit voort uit het feit dat eenieder vrij moet zijn om zijn testament te wijzigen, te vernietigen, ... en zelf te testeren.
Ik begrijp iets niet: normaal gezien wordt de inhoud van een testament pas bij overlijden bekend gemaakt. Hoe kan dit nichtje met zekerheid weten dat zij als begunstigde werd aangesteld?

Christophe-be
Topic Starter

#6 , 28 apr 2011 16:32

de inhoud van dat testament kan toch opgesteld worden in "samenspraak" met het "begunstigde" nichtje, als blijk van waardering voor de steun en dergelijke aan die tante? Zeker als blijkt dat de rest van de familie niet naar die tante omkijkt....
Da's mijn gedacht hoor, maar ik ben juridisch totaal niet onderlegd.....
Indien een testament inderdaad enkel geldig is namens 1 persoon, dan zal het beste advies zijn van een nieuw handgeschreven testament te maken veronderstel ik?

Creatief

#7 , 28 apr 2011 16:40

Best is wel een nieuw testament op te maken. Ik hoop dat dit nichtje aan haar etiquette houdt en dat ze het oudje niet onder druk zet. Tante moet ook "gezond van geest zijn" om te kunnen schenken of testeren.
Laatst gewijzigd door Creatief op 28 apr 2011 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Christophe-be
Topic Starter

#8 , 28 apr 2011 16:42

ja, gezond van geest is die tante hoor en dat nichtje zal zeker geen druk zetten, het is een zeer rechtschapen vrouwke

Creatief

#9 , 28 apr 2011 16:45

Ja, ja, dat zeggen ze wel allemaal dat ze rechtschapen zijn, maar of dit daadwerkelijk zo is???
Trouwens indien zijn alleen als begunstigde wordt aangeduid, zal ze de relatie met de rest van de familie wel kunnen vergeten. Zo werkt het in de realiteit.

Christophe-be
Topic Starter

#10 , 28 apr 2011 16:56

ja, maar de situatie is anders he. De tak van de familie die "benadeeld" zou worden heeft al tientallen jaren geen contact meer met de "begunstigde" nicht en ook niet met de tante, men wil zo goed mogelijk vermijden dat ze zich na de dood van de tante ineens weer "herinneren" dat ze toch nog familie zijn... Ik snap dat het inderdaad een wat rare situatie is, maar volgens mij komen dergelijke toestanden zeer veel voor.

jojan

#11 , 02 mei 2011 10:59

Als er gevreesd mag worden voor betwisting van het testament is het misschien wel raadzaam om een authentiek testament op te stellen bij de notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”