kluis leeg + rekeningen geplunderd VOOR overlijden

bas
Topic Starter

kluis leeg + rekeningen geplunderd VOOR overlijden

#1 , 05 feb 2007 15:33

ik ben enig kind ; vader was weduwnaar en samenwonend ; hij was laatste 2 jaar ziek en heeft testament opgemaakt waarin staat dat de vrouw met wie hij samenwoonde alles zou erven ; ik ben dan wel reservatair erfgenaam maar zowel kluis als rekeningen zijn leeggehaald voor zijn overlijden ; er was geen onroerend goed meer ; ouderlijk huis is iets meer dan 3 j. geleden verkocht ; ik ben op de hoogte van de roerende stukken welke hij ooit heeft aangekocht via de historiek van de bankverrichtingen ; ook heeft hij 3 j. geleden een auto op naam van de vrouw gekocht via verrichting van zijn spaarrekening. Normaliter zou ik als reservatair , recht hebben op de helft van de erfenis maar deze vrouw heeft sluw gebruik gemaakt van de ziekte van mijn vader om alles in haar bezit te krijgen. Wat kan ik doen als alles weg is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 feb 2007 15:02

?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat...Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(Burgerlijk Wetboek).

INDIEN u BEWIJST dat uw vader aan zijn samenwonende handgiften deed,die samen met haar legaat zijn beschikbaar deel overschrijden dan kan inkorting vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”