Uitbetalen vermogen uit erfenis

kor
Topic Starter

Uitbetalen vermogen uit erfenis

#1 , 08 feb 2007 14:44

Uit een erfenis is naast sieraden, onroerend goed, inboedel ook nog een aanzienlijk vermogen. Nu zijn wel problemen gerezen over de rechtmatigheid van een codicil. De enige andere erfgenaam wil o.a. dit aanvechten via de rechter. Inmiddels zijn alle successierechten betaald.
Daar ik tot het overlijden bewindvoerder was en ook daarna bij alle rekeningen kan komen en betalingen doen vraag ik mij af of al overgegaan kan/mag worden tot het uitbetalen van een deel van het vermogen. De notaris adviseert om dit niet te doen omdat een rechtzaak aanstaande is en dit mijn positie zou verzwakken. De belastingdienst zegt daarentegen dat niets mij in de weg staat. Er is en geen testament noch een geldig codicil. Verder zijn alle financi?le verplichtingen voldaan.
Wie helpt mij uit de droom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 08 feb 2007 21:07

De fiscus (het registratiekantoor) blokkeert nooit de bezittingen van de erflater of van de erfgenamen op de volgende 2 gevallen na:

1) de banken en de verzekeringsmaatschappijen mogen enkel geld vrijgeven nadat ze een lijst hebben bezorgd aan de fiscus. Dat kan onmiddellijk en even onmiddellijk nadien mag de bank vrijgeven.

2) als er erfgenamen in het buitenland wonen, dan is er wel een borgstelling nodig.

Dit is geen antwoord op uw vraag; ik wou enkel maar zeggen dat de fiscus hier buiten staat.

ALS er een eigenhandig testament zou bestaan, dan kan dit alleen uitwerking hebben nadat het door een notaris is opgenomen in een proces-verbaal. Dat is een notari?le akte; die moet geregistreerd worden en bij de registratie zal worden nagegaan of de aangifte van naletnschap wel is gebeurd volgens dat testament. Zoniet zal een bijvoeglijke aangifte worden gevraagd.

Nu nog iemand vinden die op uw vraag kan antwoorden...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”