Tweede huwelijk, hoe kan ik mijn echtgenote beschermen?

Rossi
Topic Starter

Tweede huwelijk, hoe kan ik mijn echtgenote beschermen?

#1 , 17 mei 2011 17:00

Situatie : ik sta op het punt om voor een tweede maal te huwen. In mijn eerste huwelijk heb ik vier volwassen kinderen die ik al jaren niet meer zie na een scheidingsdrama. Mijn toekomstige echtgenote heeft geen eigen kinderen en samen hebben we ook geen kinderen. In hoeverre kan ik mijn tweede echtgenote beschermen wanneer er iets met mij gebeurd. Ik heb een eigen zaak ( een bvba ) en twee eigen huizen, een zeker kapitaal, pensioensparen... Intussen werkt mijn toekomstige ook mee in de zaak.
Mocht ik komen te overlijden wil ik niet dat mijn toekomstige echtgenote op straat komt te staan zonder een rooie cent. Zij draagt nu tenslotte bij om de leningen en andere kosten af te betalen. Heeft een huwelijkscontract zin? Kan ik haar bevoordelen in een testament? Kan ik bij leven schenkingen doen ten voordele van haar? Ik wil mijn kinderen niet onterven maar ik wil ook niet dat mijn echtgenote met lege handen achterblijft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2011 17:38

U heeft 4 kinderen. Ondanks dat u ze weinig of niet ziet , zijn zij uw wettelijke erfgenamen , die u niet kan onterven. Bij uw overlijden bekomen uw kinderen de blote eigendom , maar uw nieuwe echtgenote bekomt het vruchtgebruik op alles : intresten , rente maar vooral het vruchtgebruik op uw gezinswoning. Zij kan levenslang blijven wonen , zonder dat de kinderen daar iets kunnen aan veranderen.
U kan ook 1/4 van uw vermogen aan uw echtgenote overmaken , via schenking vooraf of via testament. Uw kinderen kunnen echter nog altijd terugeisen hetgeen u meer zou geven dan dat kwart deel.
Hetgeen u daar allemaal opnoemt behoort tot uw eigen vermogen , net zoals zij een eigen vermogen heeft. Misschien is een contract scheiding van goederen aangewezen. Maar de betalingen die zij doet voor uw leningen vermengt die vermogens , zodanig dat zij bij uw overlijden één en ander kan terugeisen.
Misschien is het toch best dat u eens gaat praten met uw notaris over uw concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”