Inhoud notarisakte nutteloos ?

dommel
Topic Starter

Inhoud notarisakte nutteloos ?

#1 , 09 mei 2011 15:15

Hallo,

Op aanvulling van mijn oorspronkelijke post http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=21998 heb ik toch mijn bedenkingen bij hoe alles verloopt en niemand, nee niemand durft mij uitleg geven.
Mijn moeder heeft via akte laten noteren dat ik haar deel erf, vader hertrouwd later en is nu bijna 2 jaar overleden. Nog steeds claimt stiefmoeder via advocaten dat zij de enige is die het gebruik van het huis heeft ongeacht dat in er een akte van mijn moeder wel degelijk alles letterlijk op papier staat. Ik krijg geen huishuur, heb nog steeds geen toegang tot de woning gehad na overlijden, de gelden zijn allemaal opgenomen, doch wel aangegeven dus heb ik succesie betaalt voor niks. Notaris die de aangifte gedaan heeft weet niet waar in of waar uit, na zelf advocaat genomen te hebben moet ik nu wachten op een dossier van de tegenpartij : ik zou alle kosten aan de woning die mevr gedaan heeft in 20jaar (met vader's geld dat zij op haar rekening heeft gezet, zij heeft nooit enig inkomen genoten) nu eerst dienen terug te betalen. Hoe kan iemand de wil van moeder naast zich neerleggen om die huishuur niet te hoeven betalen ? Blijkbaar zijn notariële aktes dus niks waard als puntje bij paaltje komt ? Als haar advocaat zegt dat ze niks dient te betalen aan de kinderen, noch de huishuur voor mijn VE wat is dan de redenering hierachter ? En belangrijker wat kan ik hier tegen doen, mijn notaris draait het hoofd, mijn advocaat wacht op tegenpartij (dossier)

ALs dit echt zo is, wat is dan werkelijk nog het nut van aktes en de sommen die ervoor moeten betaald worden ?

MVG
D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 09 mei 2011 15:56

Dommel
Om uit deze benarde erfeniskwestie te geraken bestaat er maar één oplossing, nl. de nalatenschap aanvechten via de de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Ik stel voor dat de 3 kinderen tesamen één advocaat onder de arm nemen. Hierdoor worden de advocaatskosten gedrukt. En verder de stiefmoeder dagvaarden. Ook de weggemaakte gelden moeten terug in de pot komen. Het achterstallig huurgeld, wat op die 2 jaar tijd al aardig is opgelopen, moet je ook afdwingen!

Haar advocaat moet je stiefmoeder verdedigen. Jouw advocaat moet het opnemen voor jouw rechten!

dommel
Topic Starter

#3 , 09 mei 2011 19:11

Bedankt Creatief,

We hebben al gezamenlijk een advocaat, maar het spelletje tijdrekken door tegenpartij is soms zo belachelijk dat er eigenlijk al 1 van ons drie afgehaakt heeft voor wie het niet meer hoeft, die ziet wel hoe het uitdraait maar steekt er geen energie meer in. Ook voor mij begint de balans door te wegen, waarom jarenlang in procedureslag gaan voor wat eigenlijk ons rechten zijn ? Haar schulden gaan eind dit jaar meer bedragen of de waarde van haar vruchtgebruik, ze heeft geen inkomen dus hoe langer men het kan rekken hoe meer "winst" ze doet. Dat ik 22jaar na mijn moeder's overlijden nog moet vechten om te bewijzen dat ze wel degelijk bestaan heeft is ridicuul en echt niet leuk. Ons wetgeving op dat punt is rampzalig en een zeer pijnlijke weg voor de nabestaanden. We weten ook eenmaal we aan de rechtbank beginnen, opnieuw 10-tallen manieren openkomen om de tijd en uitspraak te rekken. Is absurd om te zien dat ze geen huishuur hoeft te betalen, en ondertussen leeft als een vorstelijk iemand op ons kosten, terugbetalen zal ze toch niet kunnen.
Wij moeten elke stap overwegen om niet buiten de wet te treden, terwijl we zomaar mogen bestolen worden onder het goedkeurend oog van de wet. Soms heeft een mens zin om ook eens buiten die wet te treden hoor, geloof me.
Maar bon, ik zal dit wel bij verdere ontwikkelingen opnieuw updaten zodat anderen hier hopelijk lessen uit trekken of reageren voor het overlijden van hun laatste ouder. Soms is uw vader het "gezaag" besparen dus niet ok.

MVG
Dommel

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2011 19:44

Wij moeten elke stap overwegen om niet buiten de wet te treden, terwijl we zomaar mogen bestolen worden onder het goedkeurend oog van de wet.
Tenzij jullie daar juridische een eind aan stellen. Met klagen zal uw stiefmoeder niet gestopt worden in haar uitgaven. Stap dus naar de rechtbank, hoe lang de procedure ook mag duren.

Creatief

#5 , 09 mei 2011 20:58

Bedankt Creatief,

We hebben al gezamenlijk een advocaat, maar het spelletje tijdrekken door tegenpartij is soms zo belachelijk dat er eigenlijk al 1 van ons drie afgehaakt heeft voor wie het niet meer hoeft, die ziet wel hoe het uitdraait maar steekt er geen energie meer in. Ook voor mij begint de balans door te wegen, waarom jarenlang in procedureslag gaan voor wat eigenlijk ons rechten zijn ? Haar schulden gaan eind dit jaar meer bedragen of de waarde van haar vruchtgebruik, ze heeft geen inkomen dus hoe langer men het kan rekken hoe meer "winst" ze doet. Dat ik 22jaar na mijn moeder's overlijden nog moet vechten om te bewijzen dat ze wel degelijk bestaan heeft is ridicuul en echt niet leuk. Ons wetgeving op dat punt is rampzalig en een zeer pijnlijke weg voor de nabestaanden. We weten ook eenmaal we aan de rechtbank beginnen, opnieuw 10-tallen manieren openkomen om de tijd en uitspraak te rekken. Is absurd om te zien dat ze geen huishuur hoeft te betalen, en ondertussen leeft als een vorstelijk iemand op ons kosten, terugbetalen zal ze toch niet kunnen.
Wij moeten elke stap overwegen om niet buiten de wet te treden, terwijl we zomaar mogen bestolen worden onder het goedkeurend oog van de wet. Soms heeft een mens zin om ook eens buiten die wet te treden hoor, geloof me.
Maar bon, ik zal dit wel bij verdere ontwikkelingen opnieuw updaten zodat anderen hier hopelijk lessen uit trekken of reageren voor het overlijden van hun laatste ouder. Soms is uw vader het "gezaag" besparen dus niet ok.

MVG
Dommel
Sta me toe hier via pb op te rageren. :)

fenerus

#6 , 25 mei 2011 21:44

Je mag rekenen op 5 jaar (in Vlaanderen) in Wallonië,.... gaan we ons niet over uitspreken (on a besoin de temps)... Ik wil hier niet stereotiep doen, maar ik heb onlangs 6 maanden moeten wachten voor een simpele zaak, met name verbetering materiële misslag. 1 letter moest verbeterd worden. Dat is 20 min werk.

Maar het resultaat is belangrijker.

- REA en eventueel HVB... en hopelijk geen CASS

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”