Vruchtgebruik - verkoop woning

Standaert
Topic Starter

Vruchtgebruik - verkoop woning

#1 , 18 feb 2007 10:35

Geachte,

Mijn moeder, weduwe sinds 1995, heeft het vruchtgebruik op de woning. Mijn zus en ik zijn de erfgenamen. Mijn moeder wenst het huis te verkopen aan mij, doch blijft zij inwonend. Mijn vraag is hoe dient de verkoop geregeld te worden naar mijn zus toe ? Ik vermoed dat we actueel allebei voor 1/4 "eigenaar" (erfgenaam) zijn. Dien ik dan 3/4 te betalen of toch de volledige waarde aan mijn moeder en dient zijn dan 1/4 aan mijn zus uit te betalen ? Zijn er bepaalde interessante formules naar de kinderen toe : bv schenking ed ? En wat met de registratie en andere kosten in dit specifiek geval ?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvg
G. Standaert.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 feb 2007 17:11

De praktische afhandeling is als volgt :
1. uw moeder dpet afstand van haar recht op het vruchtgebruik van de woning
2. U betaalt aan uw moeder 1/2 en aan uw zuster 1/4 van de afgesproken verkoopprijs. U bent zelf voor 1/4 eigenaar.
3. U betaalt de kosten : 1 % registratierechten + ereloon notaris.

Normaal behoudt uw moeder het vruchtgebruik op de uitbetaalde som aan uw zuster en op een zelfde bedrag van uwentwege. Meestal wordt dit echter niet zo behandeld.

j.demoor

#3 , 20 feb 2007 10:18

Thans bent u en uw zus elk blote eigenaar van 1/4 van de woning,terwijl moeder vruchtgebruiker is van vaders helft en volle eigenaar van haar helft.

Om de volle eigendom van de hele woning te verwerven dient u de blote eigendom van uw zus haar 1/4 te kopen alsmede de volle eigendom en het vruchtgebruik van uw moeder.

Op die verkopen zijn volgende registratierechten verschuldigd :?Art.109.Het recht wordt op 1 pct vastgesteld voor:2?.de afstanden onder bezwarende titel,onder medeeigenaars,van onverdeelde delen in onroerende goederen...?(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

?doch blijft zij inwonend? verschilt van het vruchtgebruik en is een regeling te treffen tussen u en uw moeder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”