erfenis recht

tristanisolde
Topic Starter

erfenis recht

#1 , 15 jun 2011 14:56

In febr 2003 schonken mijn ouders hun woning (buiten part -met vruchtgebruik aan de langstlevende)via notarisakte aan mij .Zij bleven tot maart 2005 zelf in de woning wonen. Zij verhuisden toen naar een huurappartement., ik trok na renovatie in de woning .In oktober 2005 overleed mijn vader.Mijn enige zus kwam niet naar de uitnodiging van de notaris voor voorlezing van het testament.In het testament staat dat ik 2derde erf en mijn zus 1derde, doch dat de woning in zijn geheel aan mij moet toekomen .Mijn zus stapte naar de rechtbank om een gedwongen verkoop te eisen . Dit werd door de rechter afgewezen .een notaris werd aangesteld om de vereffening en verdeling van de nalatenschap te doen .Moeder kwam bij ons inwonen doch verhuisde sinds 2008 naar een rusthuis .De notaris stelde een beedigde schatter-landmeter aan in maart 2008 om de waarde van de eigendom te bepalen , deze schatter heeft tot op vandaag (dus na nu [27 maanden !!!])nog steeds geen waardebepaling aan de notaris doorgegeven : De redenen zijn :verkeerdelijke gegevens verkregen van kadaster en gemeente , vandaag blijkt er een vergissing van 20% in de grondoppervlakte te zijn enz....Bij navraag blijkt nu dat ik interesten aan mijn zus moet betalen vanaf datum van overlijden van vader . Het is niet mijn fout dat de schatter zo traag is of de gemeente verkeerde gegevens heeft verschaft , mijn zus blijft de schatter met schriftelijke vragen en opmerkingen bestoken om de tijd te rekken .De notaris stelt dat ik niet de naakte eigenaar ben doch dat hij mij moet beschouwen als volle eigenaar .Mijn advocaat denkt dat ik geen interest moet betalen ,een andere notaris waarbij ik te rade ging denkt ook van niet .Kan er iemand mij raad geven .?Als de situatie nog langer zo doorgaat dan word 1derde deel met interest groter dan het 2derde deel ! dit kan toch niet de bedoeling zijn .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jun 2011 16:08

Hier is weer een veel voorkomende fout gemaakt. Bij schenkingen moet men voor ogen houden : ' geef al uw kinderen evenveel en hetzelfde.' Dat is duidelijk niet gebeurd , met bovendien zelfs een schenking buiten part. Ik begin zo te vermoeden dat de waarde van de woning meer is dan 2/3 van heel de erfenis zodat u een deel aan uw zuster moet uitbetalen tot zij haar 1/3 deel bekomt. Zolang dat niet gedaan is , moet u daar intrest op betalen , vanaf datum overlijden. Weet ook dat de woning geherwaardeerd wordt op datum overlijden. Ik wil er tevens op wijzen dat we spreken van blote eigendom , zowel van de woning als van gelden. Ik veronderstel dat u bovendien huur betaalt aan uw moeder die nog altijd vruchtgebruiker is van de woning. Ik ben dus niet akkoord met de notaris die u volle eigenaar beschouwt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tristanisolde
Topic Starter

#3 , 15 jun 2011 19:07

Bij de schenking is het 2derde deel naar mij gegaan omdat ik alles voor mijn ouders gedaan heb ,mijn zus daarentege heeft hen al jaren volledig in de steek gelaten . (zelfs een borstamputatie bij moeder resulteerde niet in een bezoekje )Vaders laatste wil was zijn eigendom geheel te behouden zodat zijn kinderen -kleinkinderen er verder konden wonen . Het 1derde deel dat naar mijn zus moet gaan vond hij spijtig maar het mag niet anders...
Ik vind het normaal dat ik 1derde van de waarde aan mijn zus in geld moet geven , ik vind het echter niet normaal dat vader nu bijna 6 jaar geleden is overleden en wij nog nergens staan . interesten over zo n lange periode zijn zeer aanzienlijk ...Het is toch niet onze fout dat zowel kadaster als gemeente verkeerde gegevens overmaken aan de schatter .Zus blijft maar met beschuldigingen en verdachtmakingen afkomen om de tijd te rekken en meer interest te ontvangen .Hoe kan ik dat stoppen ?
Ik betaal geen huurgeld aan moeder:ze wil dat niet .Ik betaal wel elke maand al wat ze nog nodig heeft en de bijpassing voor het verblijf in het rusthuis meer dan 500 euro p/maand

Reclame

wanton

#4 , 15 jun 2011 19:16

Nergens staat dat verboden is ongelijke schenkingen te doen , daar kunnen redenen voor zijn. Maar bijna gegarandeerd dat daar achteraf problemen van komen. Voorts denk ik dat uw advocaat misschien iets meer zijn best moet doen. Voor dat geval ga je hier op het forum geen oplossing voor vinden.
U betaalt geen huur aan moeder , maar neemt de kosten van het rusthuis op u. Dat komt op hetzelfde neer. Want als u dat niet zou doen , komt het OCMW toch bij u terecht. Deze leggen niet bij zolang uw moeder recht heeft op huurinkomsten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”