diefstal nalatenschap roerend goed

zoltan
Topic Starter

diefstal nalatenschap roerend goed

#1 , 18 jun 2011 16:06

Ik ben blote eigenaar samen met mijn zus van een woning. Mijn vader die vruchtgebruiker is , werd opgenomen in een rusthuis en is niet meer in staat zijn te behelpen.

Mijn zus heeft op eigen houtje de volledige inboedel die in het nalatenschap zat bij het overlijden van mijn moeder weggenomen zonder mij daarin te kennen.

Mijn vraag is nu welke waarde word voor een eventuele rechtbank in rekening gebrach ? ofwel de verzekerde waard ofwel de nalatenschapswaarde die beide in de nalatensschapovereenkomst staan vermeld. De rechtbank kan niet meer nagaan welke waarde de meubels en andere spullen hadden want die zijn volledig verdwenen

Groet
Zoltan :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 18 jun 2011 18:20

Iets wegmaken uit een nalatenschap mag niet gebeuren. Bij het overlijden van de eerste ouder hadden jullie eigenlijk onderling een inventaris moeten opstellen.

Hoeveel schat je de waarde?
Indien de waarde niet groter is dan 10.000 € en je wil dit voor de rechtbank trekken, dan kost het je meer dan het waard is.
Wasmachine: 5 €, doorgkas 5 €, koffiezet 3 €, oude kasten of nog vrij goede antiek ... je krijgt het aan de straatstenen nog niet meer kwijt en je eigen kinderen willen het zelfs niet meer! Onze kinderen hebben hun eigen smaak en hen hoef je niets meer op te dringen. Wij als + 50 kunnen het ook niet meer plaatsen in huis.

Voor de kleine waardeloze spullen moet je niet gaan, je moet voor het groot geld gaan wanneer vader komt te overlijden.

Vaoke

#3 , 18 jun 2011 23:01

Naargelang de "bron" gaat men er van uit dat de waarde van den inboedel mag geschat / aangegeven worden op 15 of 20% van de verzekerde waarde; blijft evenwel de vraag of uw ouders al dan niet "onder - of oververzekerd" waren ?!
Een voorbeeld: door toedoen van betweters binnen de familie en door toedoen van ooit de lokale burgemeester annex verzekeringsmakelaar waren m'n ouders voor 200% verzekerd (maar dat systeem werkt zo niet hoor en heeft altijd een boemerangeffect).
Ingevolge de belangenbehartiging in het kader van de voogdij had er ook een boedelbeschrijving plaats.. welnu, dat resulteerde in ongeveer 15% van den helft van de werkelijk verzekerde waarde.
Wat ik niet begrijp dat is dat u het heeft over een "nalatenschapovereenkomst" ... met wie en waarom... want uw vader vertoeft toch in een R.V.T. en uw moeder is blijkbaar al geruime tijd overleden of niet soms ?!
Heeft u er nog niet aan gedacht om, via de kantonale Vrederechter.. een (externe) voorlopig bewindvoerder te laten aanstellen voor uw vader.. zeg maar een advocaat; van dat ogenblik af zal uw zus zich ongetwijfeld meer terughoudend gaan opstellen.
Verder kan u straks, na het overlijden van uw vader, gebeurlijk haar aandeel in de nalatenschap "laten inkorten" voor bijv. die 15% in "eerste aanleg" via de door U gekozen notaris!
Zonder resultaat ? IK zou alsdan een punt zetten achter die familiale relatie en deel bijgevolg de mening van Creatief.

Reclame

zoltan
Topic Starter

#4 , 20 jun 2011 07:58

de waarde van de inboedel kan nog moeilijk geschat worden omdat die volledig is verwijderd (gestolen) door mijn zuster . Enkel de aangifte en de verzekerde waarde is gekend.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”