Schenking - wat na overlijden echtgenote?

Tommi
Topic Starter

Schenking - wat na overlijden echtgenote?

#1 , 20 jun 2011 12:17

Hallo allemaal,

Wij zijn getrouwd en hebben geen kinderen. Mijn schoonouders bieden ons een schenking aan om een deel van ons huis te betalen. Het gaat om een bankgift die niet in de gemeenschap kan gebracht worden. Nu begrijp ik dat zijn in geval van echtscheiding mijn vrouw willen beschermen, maar ik vraag mij af wat er juist gebeurt als mijn vrouw zou overlijden? Gaat de geschonken som dan terug naar mijn schoonouders? Of erf ik dat dan van mijn echtgenote?

Wat ik eigenlijk vooral wil weten: stel dat mijn echtgenote overlijdt en ik verkoop ons huis, moet ik dan eerst de geschonken som terugbetalen aan mijn schoonouders, of kunnen zij hier pas aanspraak op maken als ik zelf sterf?

Alvast bedankt!
T.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jun 2011 12:49

Laat aub. uw vrouw een testament maken dat zij al haar persoonlijke goederen aan u overmaakt. Doet u dat niet moet u dat bedrag ter beschikking stellen van haar erfgenamen , zijnde ouders ,broers, neven ,... maar u houdt wel het vruchtgebruik op die som. Bij uw overlijden gaat dat geld naar haar familie. Immers , bij een getrouwd koppel zonder kinderen worden de verschillende vermogens terug samengesteld.: gemeenschap , van hem , van haar. En echtgenoten erven het eigen vermogen van de partner niet , tenzij testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tommi
Topic Starter

#3 , 20 jun 2011 13:50

Dus als zij zou overlijden en ik blijf in het huis wonen krijg ik het vruchtgebruik van het gedeelte dat betaald is met de schenking, maar stel dat ik het huis dan verkoop moet ik het deel van de schenking ter beschikking stellen van haar familie en heb ik alleen recht op de interesten van dat bedrag?
U raadt aan om mijn vrouw een testament te laten opstellen, maar heeft dat zin als bij de schenking expliciet wordt vermeld dat het geschonken bedrag niet in de gemeenschap kan gebracht worden?

Reclame

wanton

#4 , 20 jun 2011 17:05

Wanneer u het geld zou erven , wordt het niet in de gemeenschap gebracht. Er is geen gemeenschap meer.
Als niets gedaan wordt dat u dat bedrag zou erven , moet u die som , bij overlijden van uw vrouw , ter beschikking stellen van haar familie ( misschien ouders , anders verdere familie). Het huis is van de gemeenschap , dat op zich erft u van mekaar. Maar het bedrag van de schenking gaat naar haar familie. Als dat geld gediend heeft tot verwerving van een goed van de gemeenschap , moet , bij het einde van die gemeenschap , de schuld vereffend worden. Dit kan alleen verhinderd worden door een testament van haar ten uwen gunste.
Leg uw probleem eens voor aan een notaris. Laat hem de dokumenten lezen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”