schenking huis grootmoeder

J
Topic Starter

schenking huis grootmoeder

#1 , 26 feb 2007 09:42

in 1997 is mijn grootvader overleden. Ik veronderstel dat op dat moment mijn grootmoeder het vruchtgebruik kreeg van het huis en haar 2 dochters de naakte eigendom.

Nu wil mijn grootmoeder het huis schenken aan haar 3 kleinkinderen. Voor mijn tante is dit geen enkel probleem, zij ziet af van haar deel. Maar mijn moeder wil elke cent waar zij recht op heeft. Het huis is geschat op 150.000 euro.

Wie krijgt wat (3 kleinkinderen en 1 dochter)? En hoeveel moet hier op betaald worden (schenkingsrecht)?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 feb 2007 11:04

Uw tante en uw moeder ZIJN blote EIGENAAR van grootvaders nalatenschap.Uw grootmoeder kan niet de eigendom van haar dochters wegschenken.

?mijn tante...ziet af van haar deel? zou inhouden dat uw tante haar deel TERUGSCHENKT aan haar moeder,wat een akte en registratierechten vereist.

Uw grootmoeder kan enkel HAAR eigendom schenken,binnen de grenzen van ?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”