erfrecht bij echtscheiding

blankenberge
Topic Starter

erfrecht bij echtscheiding

#1 , 28 feb 2007 21:50

Ik heb de volgende vraag:

Een vriendin van mij is gehuwd zonder huwelijkscontract. Zij hebben jaren terug een huis gekocht op beider naam. Haar man heeft een dochter uit zijn eerste huwelijk. Er zijn geen kinderen uit het huidige huwelijk. De beide ouders van mijn vriendin leven nog en hebben nog een dochter, de zus van mijn vriendin dus die gehuwd is en 2 kinderen heeft. De ouders bezitten 2 eigendommen en wat spaarcenten.
Wanneer de ouders komen te overlijden wat gebeurt er met de 2 eigendommen en het spaargeld en hoe wordt dat verdeeld? Over welk aandeel beschikt de echtgenoot van mijn vriendin bij de erfenis? Stel dat de echtgenoot wil scheiden van mijn vriendin en hij niet beschikt over een volmacht op welk deel kan hij eventueel recht hebben? Kan mijn vriendin beletten dat hij met een deel van de erfenis aan de haal zou gaan en indien ja hoe zij dat kan vermijden.
Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 feb 2007 23:32

De nalatenschap van de ouders van de vriendin wordt verdeeld tussen de twee dochters , nl. de vriendin en haar zuster. Hetgeen iemand erft blijft van de erfgenaam persoonlijk. De echtgenoot kan hierop geen aanspraak maken , want het blijft in het persoonlijk vermogen van de vrouw. Alleen , wanneer deze zelf zou overlijden voor haar echtgenoot , bekomt hij het vruchtgebruik van deze goederen. Zij kan ook wel bij testament hem de volle eigendom laten toekomen.
Bij echtscheiding daarentegen , blijven de goederen die zij heeft geerfd buiten de verdeling.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”