afstand van erfenis van broer

daneber
Topic Starter

afstand van erfenis van broer

#1 , 04 jul 2011 06:18

Mijn broer is enige tijd geleden overleden en had helaas geen testament. Ik wil niets van hem erven, overige broers wel. Heb dus ook niets ondertekend wat betreft de toekomstige verkoop van zijn woning. Ontvang nu brieven van notaris wat betreft successie taxes en honorarium. Ten eerste ik heb zelf geen notaris aangesteld en ten tweede wil ik helemaal niks van deze nalatenschap hebben of weten. Hoe kan ik hier vanaf komen?? Woon zelf in Nederland.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 04 jul 2011 10:52

U moet bij de bevoegde rechtbank van 1ste aanleg (dit wordt bepaald door waar uw broer overleden is) een verklaring van verwerping afleggen. Dit kan u persoonlijk doen of bij volmacht. Dit is kost iets meer dan 30 euro (30 euro aktekosten + kosten fotokopie). Best is dat u contact opneemt met de aangestelde notaris en deel hem mee dat uw wil verwerpen. Als u in België niemand heeft die voor u naar de rechtbank kan/wil en u wil zelf ook niet gaan (wat ik wel kan indenken als u in nederland woont), kan u dit eventueel ook vragen aan de notaris (u zal dit wel moeten betalen).

Een voorbeeld van een volmacht vindt u hier: http://www.cass.be/eerste_aanleg/antwer ... lmacht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

daneber
Topic Starter

#3 , 04 jul 2011 14:23

Beste Jojan,
Dank voor uw antwoord. Mijn broer is niet in zijn woonplaats overleden maar elders in het buitenland waar hij ook een verblijf had. Gelden dezelfde regels dan ook wat betreft rechtbank van eerste aanleg?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 jul 2011 14:38

Verwerpen geschiedt bij de Rechtbank van Eerste Aanleg van de woonplaats van de overledene.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan

#5 , 04 jul 2011 14:43

ik druk me ongelukkig uit: de laatste wettige woonplaats op datum van overlijden is bepalend.

Burgelijk Wetboek:

Art. 110. De woonplaats bepaalt de plaats waar een erfenis openvalt.

AFDELING II. - VERWERPING VAN NALATENSCHAPPEN.

Art. 784. De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”