Hoi,
De laatste maanden is er in mijn nieuw samengesteld gezin veel commotie rond centen en dan begin ik ook aan andere dingen te denken ivm erfrecht.
Mijn man en ik zijn getrouwd met scheiding van goederen. Hij heeft drie grote kinderen uit een vorig huwelijk en wij hebben samen ook drie kinderen.
Ik heb een huis op mijn naam en we hebben samen net een huis gekocht.
Ik heb begrepen dat indien ik kom te sterven, mijn man recht heeft om de huurgelden van mijn huis te beheren en zelfs het huis te verkopen indien hij dit wenst. Is dit al waar of heb ik het verkeerd begrepen?
Indien dit wel zo is, kan ik via de notaris een testament laten opmaken waarin ik iemand van mijn familie titularis kan laten worden van de inkomsten van de huurgelden om daarvan alle schoolkosten van onze kinderen te betalen?
Voor ons nieuwe huis heb ik, omdat ik een stuk jonger ben dan mijn man, de levensverzekering voor 60% op mijn naam laten zetten en 40% op zijn naam. Dit wil dus zeggen dat, indien ik voor hem overlijd, het huis voor 60% afbetaald is (plus wat we nu al afbetaald hebben). Hij heeft echter een bedrag geïnvesteerd dat alleen voor hem is indien het huis verkocht wordt (om welke reden ook). Dus als het huis verkocht wordt, dan krijgt hij eerst dat bedrag terug voordat de rest in twee gesplitst wordt.
Echter, als ik eerst kom te overlijden, heb ik eigenlijk meer afbetaald van dat huis en zou zijn inbreng niet meer gelijk zijn aan de helft.
Voor de erfenis van onze kinderen maakt dit natuurlijk wel een verschil: Zij hebben (bij mijn overlijden voor hem) eigenlijk recht op 60% van het huis van mijn inbreng. Als hij daarna komt te overlijden, dan moet al het overige door zes verdeeld worden.
Kan op een of andere manier bij de notaris neergeschreven worden dat dit ook op die wijze moet uitgevoerd worden?
Alvast bedankt,
Groetjes