De hoofdreden waarom ik na 20 jaar echtscheiding wil hertrouwen is omdat mijn vriendin dan later van mijn pensioensrechten zou kunnen genieten. Beiden hebben wij zelfstandige volwassen kinderen uit een voorgaand huwelijk en beiden hebben wij onroerende goederen. Aangezien wij niet uit zijn op elkaars erfenis, willen wij trouwen met scheiding van goederen en met toepassing van de wet Valkeniers, met wederzijdse volledige afstand van alle erfrechten en/of vruchtgebruik op elkaars goederen.
Blijft er één uitzondering: de gezinswoning die mijn eigendom is . In de veronderstelling dat zij mij overleeft, komt het vruchtgebruik haar wettelijk toe… en zelfs dat willen wij niet.
Om toekomstige problemen hieromtrent te vermijden zou ik, voor het huwelijk, deze woning aan mijn kinderen schenken met behoud van vruchtgebruik voor mijzelf. Bij mijn overlijden dooft mijn vruchtgebruik uit en worden de kinderen volle eigenaar. Is dit wel voldoende opdat zij later geen verdere rechten, op de gezinswoning zou kunnen bekomen ? Kunnen haar rechten op vruchtgebruik op dat ogenblik beperkt worden tot het betalen van een huur aan mijn kinderen zoals bij een huurwoning ?