feitelijk samenwonende partner met vruchtgebruik woning

raym
Topic Starter

feitelijk samenwonende partner met vruchtgebruik woning

#1 , 10 aug 2011 14:41

Situatie: Feitelijk samenwonende partner is onlangs na ziekte overleden. 10 jaar geleden werd huis ieder voor de helft aangekocht met vruchtgebruik voor langstlevende. Partner had 2 kinderen uit vorige huwelijk.
Wagen werd aangekocht op naam van partner. Nog af te betalen. Kinderen weten nog niet of ze erfenis gaan aanvaarden of niet wegens persoonlijke lening van de partner (afgesloten tijdens zijn ziekte buiten mijn medeweten; dus schuldsaldoverzekering zal niet tussenkomen)

Vragen:
Kan er en hoe lang kan er dan nog verder gereden worden met de wagen door mij met de huidige nummerplaat?
Kan ik in afwachting van beslissing erfgenamen ev wagen verkopen en geld op (geblokkeerde rekening) laten storten of moeten de nummerplaat terug gestuurd worden en de wagen in afwachting ergens gezet?
Indien de kinderen de erfenis aanvaarden, maar niet akkoord gaan met de geschatte prijs, moeten zij dan de helft van de maandelijkse som afbetalen tot eventuele verkoop over een aantal jaren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 10 aug 2011 15:41

"Kan er en hoe lang kan er dan nog verder gereden worden met de wagen door mij met de huidige nummerplaat?"

- Telkens u wordt tegengehouden met de wagen, bent u administratief niet in orde en zal een P.V. worden opgemaakt.
Mijn inziens, dient u in het bezit te zijn van een toestemming van de eigenaar, alvorens je de wagen kan gebruiken.

"Kan ik in afwachting van beslissing erfgenamen ev wagen verkopen en geld op (geblokkeerde rekening) laten storten of moeten de nummerplaat terug gestuurd worden en de wagen in afwachting ergens gezet?
Indien de kinderen de erfenis aanvaarden, maar niet akkoord gaan met de geschatte prijs, moeten zij dan de helft van de maandelijkse som afbetalen tot eventuele verkoop over een aantal jaren?"

- Mijn inziens mag u niets ontvreemden uit een nalatenschap, de nalaten zouden u hierop kunnen aanklagen.
Die beslissingen zal u dus moeten overlaten aan de gemachtigde die het nalatenschap afhandelt.
Het binnensturen van de rijplaten is allicht iets dat; u, als genoodzaakte beheerder, moeilijk ten laste kan worden gelegd
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”