Vader erkent kind die niet van hem is, wat met erfenis?

lilooke
Topic Starter

Vader erkent kind die niet van hem is, wat met erfenis?

#1 , 21 mar 2007 10:25

Beste,

Mijn vader heeft bij huwelijk met mijn moeder haar eerste kind dat ze al had van iemand anders erkent als zijn kind.

Na twee jaar scheiden ze en moest mijn vader alimentatie voor het kind betalen zonder haar nog te zien.

Na 24 jaar vernemen we nu dat dat meisje (ondertussen al vrouw) haar familienaam wenst te veranderen!

Mijn vader heft daar geen problemen mee, maar hij wenst dat zij geen aanspraak meer maakt op de erfenis dan. Hoe kan dat geregeld worden?

Kan hij eisen dat zij zich onterft alvorens de goedkeuring van naamsverandering te ondertekenen? Want om een naamsverandering te krijgen dienen alle partijen een goedkeuring te geven.

Help ons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 mar 2007 14:24

?Art.3...De Koning kan de naamsverandering uitzonderlijk toestaan indien hij van oordeel is dat het verzoek op ernstige redenen steunt en dat de gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring en de verzoeker of derden niet kan schaden.?(15 MEI 1987. - Wet betreffende de namen en voornamen).

Ga ook in http://just.fgov.be naar ?Justitie van A tot Z? en vervolgens naar N > Naamwijziging.

Het ENKELE veranderen van naam heeft geen verandering van AFSTAMMING tot gevolg.

De erfgename van uw vader kan ENKEL zijn nalatenschap VERWERPEN nadat deze is opengevallen,m.a.w. nadat vader overleden is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”