Ingewikkelde situatie vraagje ivm notaris

Allecia
Topic Starter

Ingewikkelde situatie vraagje ivm notaris

#1 , 10 sep 2011 20:03

Mijn vader is 8 jaar terug overleden en heeft alles nagelaten aan zijn 2é vrouw. Nu is die stiefmoeder overleden waar ik ondertussen 6 jaar geen contact meer mee heb gehad ( zij heeft het contact verbroken) . Toendertijd wist ik dat er een testament bij haar overlijden opgemaakt was ten mijne gunste. Of dit nog bestaat of herroepen is dat weet ik niet. Het betreft een handgeschreven testament dat in bewaring is bij een notaris, weet zelfs niet of dit geregistreerd is al dan niet Zij zelf heeft ook een wettelijke dochter waar ze sinds 30 jaar geen contact meer mee heeft en die haar van de begrafenis niets wil aantrekken, die regelt de zus van de overledene. Nu is mijn vraag indien dit testament nog bestaat wordt ik daarvan op de hoogte gebracht of moet ik zelf contact opnemen met die notaris?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Valium

#2 , 10 sep 2011 23:40

Wanneer dit bij een notaris is gedeponeerd geworden, laat deze dit normalieter registreren
Wanneer er een 2* later is opgesteld en je komt er nietmeer in voor, zal je er ook nooit iets van horen.
Indien je er wel in voor komt, schrijven ze vroeg of laat aan.

wanton

#3 , 11 sep 2011 10:40

Beste Allecia ,
waarom heb je niet gereageerd als uw vader is overleden? Wanneer die alles nalaat aan zijn 2e vrouw , bestaat de kans dat u niets krijgt en dat u onterfd wordt. U erft nl. niet van uw stiefmoeder. U had moeten bezwaar aantekenen tegen de utivoering van dat testament U had toen recht op de helft van zijn nalatenschap.( ik begrijp de notarissen niet die zoiets opmaken of registreren.) U weet niet of er een testament is , of waar het zich bevindt. Een testament kan steeds herroepen of gewijzigd worden. Indien er geen testament boven komt , in uw voordeel , gaat ondanks alles , de ganse erfenis naar haar dochter. Gevolg : gij blijft met lege handen achter. En dan ook dit : zelfs bij testament volledig ten uwen gunste , heeft haar dochter recht op de helft. Zij heeft veel jaren tijd om haar wettelijk deel op te vragen.
Wend U tot een notaris om uw deel van vaders nalatenschap op te vragen!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Allecia
Topic Starter

#4 , 11 sep 2011 11:34

Hallo Wanton, toen mijn vader overleden is ben ik bij die notaris geweest en kreeg ik als antwoord dat ik er niets kon aan doen dat dit mijn vader zijn laatste wilsbeschikking was. Nu ik weet dat er toen een testament van haar bestond waarin ze mij als begunstigde had vermeld maar ik heb geen idee of dit geregistreerd is al dan niet en of ik daar nog iets ga van te horen krijgen, volgens haar zuster zou dat nog altijd datzelfde testament zijn al weet zij niets van de inhoud ervan. Maar mijn vraag is indien het niet geregistreerd is hoe kan die notaris dan weten dat ze overleden is. Ondertussen heb ik vernomen dat die notaris ook overleden is en het kantoor overgenomen is door iemand anders, ik hoop een eerlijker iemand in elk geval. Ik denk van morgen eens naar Brussel te bellen of er een testament is al dan niet of zou ik contact moeten opnemen met die notaris ? Ik ben er een volkomen leek in , in die zaken he en zit met duizend en één vragen maar wil ook niemand tegen de schenen stampen
Alvast heel erg bedankt voor je antwoord

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2011 15:56

Een testament wordt niet geregistreed bij de registratie, maar indien het bij de notaris is gedeponeerd, opgenomen in het CRT (Centrale register voor testamenten) Dit is gekoppend aan het rijksregister, en van zodra er iemand komt te overlijden, en er is een testament, wordt de notaris automatische verwittigd, die dan op zijn beurt de rechthebbenden aanspreekt.

wanton

#6 , 11 sep 2011 17:51

Als er een testament is via een notaris , neem je best contact op met diens opvolger. Die is steeds in bezit van alle dokumenten die door die voorganger werden opgemaakt. Het moet dan wel gaan om een verderzetting van die notarispraktijk.
Die notaris heeft u indertijd slecht ingelicht. De wilsbeschikking van uw vader was nadelig voor u , zelfs volgens de wet. Die notaris had u moeten uitleggen en helpen wat u moest doen om toen , bij het overlijden van uw vader , uw rechten te verkrijgen. Stel ; er is geen testament (meer) van uw stiefmoeder ,dan heb jij NIKS van uw vader. Maar ge moet wel tegen enkele schenen stampen!!!! Vraag gewoon de nietigverklaring van de laatste wilsbeschikking van uw vader , dat recht heb je.
Toet-anch-Amon

Allecia
Topic Starter

#7 , 11 sep 2011 21:27

Kan ik dat nu nog doen na 8 jaar dat mijn vader overleden is? Ik heb destijds geen keuze gehad bij die notaris , hij zei gewoon dat ik niets te vertellen had dat dit het testament was en ik kon gaan

wanton

#8 , 12 sep 2011 10:03

U kan tot 30 jaar na datum uw rechten opeisen!
Men maakt misbruik van onwetendheid van de mensen om bepaalde zaken door te drukken. Spijtig dat sommige 'vertrouwenspersonen' zo handelen!
Toet-anch-Amon

Allecia
Topic Starter

#9 , 12 sep 2011 10:15

Beste Wanton ik heb ondertussen contact gehad met de huidige notaris maar ik kan nu momenteel niets doen daar ik geen akte van overlijden heb en er dus geen opzoekingen kunnen gebeuren zonder die akte. Ze raden me aan bij haar familie te rade te gaan wat zeker geen optie is daar we jarenlang geen contacten gehad hebben , maar indien er nog een testament is dat het zeker gekend is bij het CRT en als ik er nog in vermeld sta dat ik er dan nieuws ga van krijgen. Maar vrijdagmorgen heb ik een afspraak ivm ons eigen testament dat opgemaakt moet worden en dan ga ik dat toch eens vragen of ik die nietigverklaring kan bekomen en alsnog het deel van mijn vader kan gaan opeisen. Ik dank u echt heel hartelijk voor je goede raad die je me gegeven hebt en vind het ook heel erg dat een vertrouwenspersoon je dan ook nog zo in de zak laat zetten op zo momenten en ik zal hem dat dan ook zeggen. In elk geval ik hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt groetjes Mireille

Valium

#10 , 13 sep 2011 01:40

Ik wil je wel verwittigen, dat een nietigverklaring (het onderzoek daar aan verbonden) verschrikkelijk véél geld kost en dat je maar enkele % kans op slagen hebt ( zeker na 8 jaar)
De broer van mijn moeder was indertijd ook hertrouwd en had via testament ALLES op die 2* vrouw geplaatst.
Toch kregen zijn eigen kinderen 1/6 van de totaliteit van de gemeenschap van goederen (geld, eigendommen enz...) omdat hij bij zijn 2* huwelijk in gemeenschap van goederen was getrouwd.
Maar zoals hier iemand heeft geschreven, notarissen tegenwoordig nemen meer en meer de mentaliteit van advocaten over (geldwolven - veel aanrekenen voor weinig werk)
Ik wens je veel succes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”