erven van moeder van nieuw samengesteld gezin

jarno
Topic Starter

erven van moeder van nieuw samengesteld gezin

#1 , 03 sep 2011 19:49

hallo

ik heb een vraag als volgende
mijn overleden moeder is getrouwd met mijn stiefvader, we zijn met 3 kinderen. samen hebben ze geen kinderen. kunnen wij erven van ons moeder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2011 22:39

mijn overleden moeder is getrouwd met mijn stiefvader
wat er al allemaal niet kan tegenwoordig....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 04 sep 2011 12:20

Uw moeder was getrouwd , zonder kinderen met deze man.
Eerst wordt bepaald wat in haar erfenis zit . Al hetgeen zij had voor dit huwelijk , plus haar deel van de aanwinsten tijdens dit huwelijk. Haar echtgenoot krijgt daarvan het vruchtgebruik , terwijl de kinderen de blote eigendom erven. Haar man kan vb. blijven wonen in het huis , en daar kunnen de kinderen niets tegen doen. In principe erven jullie niet van stiefvader , behalve als hij jullie aanduidt in een testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 05 sep 2011 10:15

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘mijn overleden moeder is getrouwd met mijn stiefvader’

Uw stiefvader,langstlevende echtgenoot,verkrijgt dus het vruchtgebruik van moeders gehele nalatenschap. Moeders kinderen erven er de blote eigendom van. Moeder kan (gedeeltelijk) in bezit gebleven zijn van de nalatenschap van haar eerste echtgenoot,uw vader,die niet HAAR nalatenschap is. Onderzoek dit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jarno
Topic Starter

#5 , 13 sep 2011 15:29

wat moeten we dan verstaan onder blote eigendom? ja het is de eerste keer dat we dit meemaken

eylis

#6 , 13 sep 2011 15:35

en strikt genomen spreek je pas van een "nieuw samengesteld gezin" als er kinderen van de verschillende partners zijn, of ook kinderen van hen beiden samen.

wanton

#7 , 13 sep 2011 16:06

Blote eigendom is wat het zegt : de eigendom van een woning , echter zonder dat men het kan gebruiken of er iets kan mee doen. Samen met het vruchtgebruik maakt dat de volle eigendom. Vruchtgebruik ( of tocht) is de dagelijkse , economische opbrengst van een goed. Voor een huis is dat : recht om te bewonen ( met de lasten) , of de huur innen. Geen van beiden alleen heeft het recht om de woning als dusdanig te verkopen.
Blote eigendom : je hebt iets maar je kan het niet gebruiken. Letterlijk voorbeeld : iemand heeft een stuk land in blote eigendom , maar iemand anders ( de vruchtgebruiker) heeft de vruchten ( graan , aardappelen , fruit ,..) van de oogst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”