Moeilijkeden bij erfenis...

Marthe14
Topic Starter

Moeilijkeden bij erfenis...

#1 , 29 mar 2007 22:48

Beste, vader is overleden in 2004, moeder zit in een rusthuis en staat onder bewindvoering. Doordat ze de ziekte van Alzheimer heeft zal ze niet meer naar haar ouderlijk huis terugkeren. We zijn met 2 kinderen, mijn broer moet echter nog 75.000 euro terugbetalen aan moeder van schulden van vroeger. Mijn broer heeft bij de notaris onder ede verklaard dat hij niets achtergehouden heeft. De documenten van die schulden zijn in handen van de Notaris en de Bewindvoerster. Nu gaat het ouderlijk huis openlijk verkocht worden, normaal moeten beide kinderen toch evenveel erven, hoe gaat dit verder verlopen, ik heb namelijk toch ook recht op 75.000 euro, ieder kind is toch gelijk voor de wet. Er was geen testament bij het overlijden. Mijn broer heeft wel juist voor dat vader stierf een huis gekocht samen met zijn echtgenote dit op 58 jarige leeftijd, van die terugbetaling wil hij niet weten alhoewel het op papier staat. Wat zal moeder erven als haar huis verkocht wordt? Ze is 79 jaar sinds februari. En wat gaat er mij overblijven, moet men geen rekening houden met die 75.000 euro die mijn broer nog moet terugbetalen of zal dit later verhaald worden door de bewindvoerster van moeder op zoon? De successierechten werden reeds betaald.
Graag enige uitleg indien mogelijk.
Dank U
Marthe
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 31 mar 2007 20:35

Ik ga ervan uit dat uw ouders trouwden onder het wettelijk stelsel(=zonder contract) en dat het huis hun beiden toebehoorde.Zolang moeder leeft is er geen nalatenschap en dus ook geen erfenis.Haar helft van de koopsom van het huis blijft haar eigendom.Vaders helft gaat in de regel naar een geblokkeerde rekening met vruchtgebruik voor moeder en blote eigendom voor de kinderen.Moeder en de overige kinderen hebben nu reeds een schuldvordering tegenover uw broer,met dezelfde verdeling als deze van het huis.De bij overlijden van moeder resterende schuld van uw broer aan de nalatenschap van uw ouders,zal in mindering gebracht worden van zijn deel.Is dit ontoereikend dan erven de overige kinderen bovendien een bijkomende schuldvordering tegenover uw broer.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”