hoe correct handelen: problemen vermijden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#17 , 27 sep 2011 10:22

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Moet ik bewijzen dat ik niks kreeg van onze pa?’

Het is dus aan uw mede-erfgenamen te bewijzen dat u wel iets kreeg.

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot...een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van...de onverdeeldheid vast te stellen. Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen, de ontleding van de titels en papieren, de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Ben ik verplicht om mijn vader zijn huis leeg te maken en te verkopen?’

U mag zijn huis niet leegmaken. Best laat u het verzegelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Joeri_J

#18 , 27 sep 2011 13:42

Even mee-rijden met deze thread, ( http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=32164" onclick="window.open(this.href);return false; staat alle info ivm mijn vraag)

En wat ingeval van RVT ?
dat kan je niet laten verzegelen?
aangezien dat ontruimd moet worden?

Reclame

Creatief

#19 , 27 sep 2011 13:59

Zie topic Joeri
Laatst gewijzigd door Creatief op 27 sep 2011 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan

#20 , 27 sep 2011 15:59

Anderzijds ... Heb je het ooit zelf mogen meemaken om niet verwittigd te worden? De daad op zich is niet strafbaar, maar gaat wel door merg en been!
Ja, ik ben 5 maanden na het overlijden van een tante verwittigd door een notaris. En ik heb daar geen vriendelijk opgereageerd met zo snel mogelijk een verwerping (ookal was er geld in de erfenis aanwezig) van de nalatenschap. Ik begrijp TS perfect dat zij er zo weinig mogelijk mee te maken wil hebben, als je breekt met je familie dan is dat jouw keuze daar heeft geen enkele buitenstaander een oordeel over te vellen.

Creatief

#21 , 27 sep 2011 16:19

Een tante is ook iets heel anders dan zussen en broers en hun moeder.
Van een tante lig ik ook helemaal niet wakker.

Aan bemiddeling doe jij alleszins niet mee. Dat heb ik reeds begrepen. Bij een gerechtelijke vereffening-verdeling heeft de notaris alleszins ook een bemiddelende functie.
De familieband willen verbreken noem ik een teken van onwil en onmacht. Ik zeg niet dat het in deze situatie zo is, maar meestal schuilt daar toch iets negatiefs achter.
Laatst gewijzigd door Creatief op 27 sep 2011 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

sidoniake
Topic Starter

#22 , 27 sep 2011 16:38

Heb ik hier ooit verteld dat mijn broers en zusters niet mogen verwittigd worden bij een overlijden?
Ik heb toch duidelijk vermeld dat ze MOETEN verwittigd worden.
En "onwil en onmacht"?
Ten eerste 'onwil': ge moest eens weten hoe dikwijls ik geprobeerd heb om samen met mijn broers en zussen
te communiceren en te zoeken naar een oplossing die voor iedereen ok was. Maar als zij niet mee rond de tafel
willen met mij, kan ik daar weinig aan veranderen. Ik bleef maar proberen om een afspraak te maken om
samen te komen maar zij wilden niet.
Ten tweede "onmacht": ja ik heb niet de macht om dit probleem op te lossen. En ik wil die macht ook niet. Zij hebben de macht in handen om dit probleem op te lossen, niet ik.
Best mogelijk dat er op deze aardbol hebberige personen rondlopen die al het mogelijke doen om hun ouders te bestelen, maar ge moet niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Ik weet dat ik zo niet ben, dat ik alleen mijn vader wil helpen. Ik kan mijn geweten hier altijd mee sussen,
maar anderen zullen ooit toch wroeging krijgen.
Ik hoop alleen maar dat mijn kinderen hieruit leren dat ze hun ouders nooit zoveel verdriet mogen aandoen.
Hoe kan je nu van je kinderen verwachten dat ze later voor u zorgen als je ze nu het slechte voorbeeld geeft?
Laatst gewijzigd door sidoniake op 27 sep 2011 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#23 , 27 sep 2011 17:08

Sidoniake, zie pb aub.

jojan

#24 , 28 sep 2011 08:38

Ik raad zelfs Sidoniake aan om een andere notaris dan haar broers en zussen te nemen + de aangifte van de succesierechten apart in te dienen. Het is hier een juridisch forum geen pyschologisch forum over handjes vast houden en allemaal de zon groeten en in liefde en harmonie met elkaar verder leven. De realiteit is hard en anders.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”