Hoe ver gaat het vruchtgebruik?

zizaicha
Topic Starter

Hoe ver gaat het vruchtgebruik?

#1 , 08 apr 2007 19:53

Mijn moeder is 51 jaar en weduwe sinds 2003. Zij heeft 2 dochters en het vruchtgebruik van de ouderlijke woning. Nu zou ik, ??n van de 2 dochters, met mijn partner en kinderen mee in dit huis willen intrekken en zodoende samenwonen met mijn moeder. Hiervoor zullen er wel wat aanpassingen aan het huis moeten gebeuren (renovatie en uitbreiding) waarvoor mijn moeder een lening zal moeten aangaan. Als tegenprestatie zal ik mijn moeder een financiele vergoeding geven als tussenkomst in de onkosten. Kan mijn zus iets tegen deze situatie inbrengen, daar zij zegt dat zij hier niet mee akkoord gaat en dit ziet als een voorkeursbehandeling naar mij toe.

Bijkomende vraag :

Mijn zus vindt dat haar deel in het huis dan maar moet uitgekocht worden.
Is mijn moeder dit verplicht? En als we dan spreken over "haar deel" hoeveel bedraagt dit deel dan als we er vanuit gaan dat het huis 240000 Euro waard is.

Bedankt alvast voor uw tips.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 09 apr 2007 09:37

Wellicht is uw moeder ook nog volle eigenaar van de helft van die woning; en bent u blote eigenaar van 1/4 (net zoals uw zus).

Uw moeder heeft in elk geval het VG van de gehel woning. Dat betekent dat zij er mee doet wat ze wil, behalve verkopen. Ze kan het zelf bewonen, ze kan het verhuren, ze kan het laten leegstaan, ze kan er in gaan samenwonen met wie en met hoeveel mensen ze maar wil.

Ze moet het huis in stand houden en bij het einde van haar VG moet dat hetzelfde huis zijn. Ze kan er dus niet aan verbouwen zonder instemming van de (andere) eigenaars: U ?n uw zus. Opknappen mag ze doen.

Uw moeder kan niet gedwongen worden om haar VG om te zetten in geld of in een jaarlijkse of maandelijkse levenslange uitkering.

Ze mag dat natuurlijk doen, in een akkoord met beide dochters.

Er bestaat geen wettelijke richtlijn om te bepalen wat het aandeel is van elkeen.

Het slimste wat uw moeder kan doen, is zich maandelijks levenslang een bedrag laten uitbetalen door de dochters dat haar in staat stelt een gelijkaardig huis of appartement te huren.

U bent alle drie met handen en voeten aan elkaar gebonden; de knopen losmaken betekent dat iedereen zal moeten akkoord gaan; uw moeder is daarenboven wettelijk beschermd.

wanton

#3 , 09 apr 2007 12:13

Nog even dit : blote eigenaars van een (deel van een ) onroerend goed , zijn gehouden om de grote kosten te dragen die U noemt : renovatie en uitbreiding. Dwz. de kosten aan het huis zouden moeten betaald worden : voor de helft door moeder , voor 1/4 door elk van de kinderen.
Om de blote eigendom van uw zuster uit te kopen , moeten we rekening houden met de leeftijd van de vruchtgebruiker. Moeder is 51 jaar. Volgens de tabellen van Ledoux is de waarde van de blote eigendom dan ongeveer 30 %. Concreet 1/4 van 240.000 = 60.000 x 30 % = 18000 ?.
Indien U ooit de woning volledig wil verwerven , kan U hier eens over nadenken.
Raadpleeg zeker een notaris.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”