minnares

edgard
Topic Starter

minnares

#1 , 15 apr 2007 10:59

Mijn moeder is overleden en nu blijft enkel mijn vader over...
Hij heeft echter al jaren een 'verborgen' relatie met een minnares.

Ik heb ergens gehoord dat als de minnares de erfenis 'er door zou draaien' dat we een procedure kunnen starten.... is dit zo?

De erfenis van mijn moeder is echter beschreven.
Hoe kan men controleren hoeveel geld hij aan haar geeft?
Welke procedure kan men volgen?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 apr 2007 12:39

Ik ga ervan uit dat uw ouders trouwden onder het wettelijk stelsel(=zonder contract) en dat AL hun bezittingen gemeenschappelijk waren.

Bij moeders overlijden gold ?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Naast dit vruchtgebruik op moeders helft behield vader zijn helft in volle eigendom van het ontbonden gemeenschappelijk vermogen.Over dit laatste beschikt vader VRIJ.

U kan vorderen dat het kapitaal waarvan u de blote eigendom erfde op een GEBLOKKEERDE rekening geplaatst wordt,waarvan vader het VRUCHTGEBRUIK,m.a.w. de intresten toekomen.

Van de lichamelijk roerende goederen,waarvan u de blote eigendom erfde kan u een boedelbeschrijving (laten)opmaken.

Onroerende goederen kan vader niet vervreemden zonder akkoord van ALLE medeeigenaars(uzelf inbegrepen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”