overdracht huis naar kinderen

koenkel
Topic Starter

overdracht huis naar kinderen

#1 , 06 nov 2011 09:47

Hallo,

Mijn ouders die beiden nog in leven zijn willen graag hun huis op mij en mijn broer zetten.
Moet dit via een schenking of hoe moet dit gebeuren zodat zij daar altijd kunnen blijven wonen?

Bedankt en mvg

Koenkel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 nov 2011 10:13

Zij kunnen een schenking doen , met voorbehoud van vruchtgebruik op de langstlevende. Dit dient te gebeuren via een notariële akte. De kinderen worden blote eigenaar en pas als de laatste ouder is overleden worden zij volle eigenaar.
Voor de kosten moet je dit niet doen. De erfenisrechten zijn lager dan de schenkingsrechten die je nu zal moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jean pierre1950

#3 , 06 nov 2011 12:33

Is er dan geen gevaar, als een van de 2 broers opeens schulden geeft? Kunnen de schuldeisers dat gedeelte niet in beslag nemen en laten verkopen?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 nov 2011 20:32

Is er dan geen gevaar, als een van de 2 broers opeens schulden geeft? Kunnen de schuldeisers dat gedeelte niet in beslag nemen en laten verkopen?
Ja maar niet meer dan dat deel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”