erfdeel

sleper
Topic Starter

erfdeel

#1 , 25 aug 2011 20:17

Mijn vrouw heeft 3 kinderen uit vorig huwelijk , samen hebben wij er 1 . Allen uit huis en reeds zelf kinderen . Een der kinderen uit het vorig huwelijk komt reeds vele jaren niet meer thuis . Nu zou mijn vrouw graag de kinderen die nog wel thuiskomen financieel bevoordelen tov de "uithuizige" in geval van overlijden . Mijn vrouw heeft eigen spaarboekje net als ik en de gezinswoning staat op mijn naam .Haar kinderen uit vorige relatie zullen dus van mij niet kunnen erven . Wat erf ik van haar en zij van mij ? Wat doet ze best om dag ene kind minder te laten erven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 aug 2011 20:42

Mijn vrouw heeft 3 kinderen uit vorig huwelijk , samen hebben wij er 1 . Allen uit huis en reeds zelf kinderen . Een der kinderen uit het vorig huwelijk komt reeds vele jaren niet meer thuis . Nu zou mijn vrouw graag de kinderen die nog wel thuiskomen financieel bevoordelen tov de "uithuizige" in geval van overlijden . Mijn vrouw heeft eigen spaarboekje net als ik en de gezinswoning staat op mijn naam .Haar kinderen uit vorige relatie zullen dus van mij niet kunnen erven . Wat erf ik van haar en zij van mij ? Wat doet ze best om dag ene kind minder te laten erven ?
Jullie verkrijgen het vruchtgebruik van de erfenis ingeval overlijden van één der echtgenoten. De kinderen erven van de overleden ouder (in blote eigendom).
Binnen de perken van het beschikbare deel kan één of meer kinderen bevoordeeld worden bij testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sleper
Topic Starter

#3 , 26 aug 2011 16:35

Jullie verkrijgen het vruchtgebruik van de erfenis ingeval overlijden van één der echtgenoten. De kinderen erven van de overleden ouder (in blote eigendom).
Binnen de perken van het beschikbare deel kan één of meer kinderen bevoordeeld worden bij testament.
De 3 kinderen uit vorig huwelijk zullen van mij niet kunnen erven maar de 4 kinderen zullen wel van hun moeder kunnen erven . Hoe groot is dan het beschikbare gedeelte ?Maw hoeveel moet ze minstens "reserveren " voor het kind dat niet meer aan huis komt . Stel dat echtegenote spaarcenten heeft ten belope van 100 000 euro .Volstaat een gewoon met de hand geschreven testament of is notaris vereist ?

Reclame

wanton

#4 , 26 aug 2011 20:42

Een erflater die 4 kinderen heeft , moet in zijn nalatenschap 3/4 van zijn vermogen voorbehouden aan die kinderen. Elk kind heeft recht en zou moeten krijgen 1/4 van 3/4 of 3/16 van de nalatenschap.
Dat overige 1/4 deel kan de erflater voorbehouden aan wie hij wil : aan de echtgenoot , aan één of meerdere kinderen , zelfs aan anderen. Om dit te bekomen , moet er een testament zijn. Dit kan via een testament bij de notaris. Of een eigenhandig geschreven , gedateerd en ondertekend dokument waar in simpele woorden de erflater zijn wens te kennen geeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#5 , 26 aug 2011 22:15

@ sleper

Dat 1/4 de beschikbaar deel zou berekend moeten worden op de fictieve massa. Fictieve massa = nalatenschap (- passiva) + alle schenkingen tijdens het leven.

sleper
Topic Starter

#6 , 27 aug 2011 08:50

dank voor uitleg !

zoltan

#7 , 27 aug 2011 09:09

Bij het overlijden van mijn vader werd een nalatensschap opgesteld bij de notaris . De woning werd voor de helft toebedeeld aan mij samen met mijn broer. Mijn moeder werd vruchtgebruiker. Mijn vraag is nu : de inboedel werd in het natatenschap vermeld van 10.000 € en verzekerde waarde 53.000 €. Nu mijn moeder opgenomen is in een rusthuis en verzaakt aan het vruchtgebruik heeft mijn broer de inboedel verwijderd zonder mij ering te kennen. Welke zou de juist waarde zijn ? verzekerde of de aangegeven waarde ?

Creatief

#8 , 27 aug 2011 13:42

Normaal gezien wordt de verzekerde waarde aangerekend.
Wat is de reden van de waardevermindering? Slijtage, voorbijgestreefd, ... Of werd er slechts 10.000 € aan inboedel in de aangifte vermeld om successierechten te ontduiken?
Wanneer werd het verzekeringscontract opgesteld? Werd dat nooit herzien?

Je had bij het overlijden van je vader de helft van de inboedel in blote eigendom. Je kan dit terugvorderen. Moeder mocht dat allemaal niet weggeven aan je broer. Werd er een inventaris opgemaakt van de inboedel bij het overlijden van vader of op een later tijdstip?

wanton

#9 , 27 aug 2011 15:44

Wanneer in de aangifte nalatenschap 10.000 € werd genoteerd voor een inboedel , die verzekerd was voor 53.000 € , is dit vrij veel. Men moet de verkoopwaarde opgeven , op datum van overlijden. Ik heb reeds meermaals ondervonden , dat de inboedel bij overlijden van de tweede ouder of wanneer deze naar het rusthuis gaat ,gewoon vernietigd wordt. De waarde wordt vrijwel nihil. Niemand wil dat oude bed. De meubels passen niet in een modern huis. De klederen gaan naar Spullenhulp. De TV is een oud model , dat niet meer gebruikt wordt. De fiets is enkel oud ijzer. Opkopers nemen het misschien wel mee , maar zonder vergoeding te betalen. De verzekerde waarde daarentegen is het bedrag dat maximaal wordt toegekend om alle stukken van de inboedel te vervangen.
Zoltan , tenzij u één of ander stuk had willen ontvangen, is er geen reden om u benadeeld te voelen. Neemt natuurlijk niet weg dat uw broer u iets had moeten zeggen!
Toet-anch-Amon

zoltan

#10 , 28 aug 2011 09:53

de inboedel is gewoon gestolen door mijn broer en ik heb daaromtrent ook klacht neergelegd wegens diefstal. ik kan dus onmogelijk de werkelijke waarde bepalen van de inboedel . Ik heb enkele foto's maar dat is ook alles .

wanton

#11 , 28 aug 2011 12:07

ik hoop dat je begrijpt dat de waarde van de inboedel geen 53.000 , zelfs geen 10.000 € is. Maar dat u klacht heeft ingediend is normaal.
Toet-anch-Amon

Vaoke

#12 , 28 aug 2011 15:22

@ Zoltan, de tussenkomende "verzekeringsmakelaars" durven wel eens (in hun eigenbelang) een loopje nemen met de werkelijk te verzekeren waarde van den inboedel; het verzekeren tegen het DUBBELE van de werkelijke waarde... dat is geen uitzondering!
Heb zoiets ook meegemaakt (lees: vastgesteld) NA het overlijden van m'n ouders en tegen het beter weten in van de overige erfgenamen en wie was de verzekeringsmakelaar... juist de "lokale burgemeester" (als vertrouwenspersoon)(sic) van voor de fusie der gemeenten?!
Dus al die jaren hebben uw ouders vééééél te vééééél aan jaarlijkse premies betaald ... (met hun akkoord) ... want ze ondertekenden het verzekeringscontract !!!
In uitbreiding op @ Wanton zou ik nog dit willen zeggen; opkopers moet je zelfs nog betalen om het te laten opruimen/ophalen... zelfs het uitbatingssysteem van de recyclagewinkels (Sociale Economie) vereist dat men de goederen van den inboedel ... klaar zet ... tegen het tijdstip dat men ze GRATIS (lees: zonder betaling) komt ophalen en zelfs dan nog wordt er van U verwacht, dat bepaalde onderdelen, naar het containerpark worden afgevoerd... defacto om hygiënische redenen!
Het organiseren van een HAAFKOOPDAG (voor den inboedel en met tussenkomst van de Notaris) dat kan U dus niet meer... de dingen zijn dus ontvreemd... maar ook daar moet U zich niet teveel van voorstellen... want een Notaris, plus medewerker, plus advertenties en n'n afroeper... dat kost allemaal geld nietwaar!!!

zoltan

#13 , 24 nov 2011 17:07

Ik ben samen met een aantal neven en nichten erfgenaam van een nalatenschap van een overleden neef zonder ouders.

Hoe moet dit verdeelt worden , we zijn met 4 aan zijn moeder kant en 2 aan zijn vaders kant . Word het nalatensscha in gelijke bedragen gedeelt of is er een verschil moeder/vaderskant (neven en nichten )

wanton

#14 , 24 nov 2011 18:08

De erfenis van een alleenstaande zonder kinderen wordt in 2 delen verdeeld. De ene helft gaat naar moeders kant , de andere helft naar vaders kant. Elk deel wordt dan gesplitst in zoveel als er begunstigden zijn.
Het kan dus best dat langs de ene kant , slechts 1 beguntigde is die alles krijgt. En langs de ander kant moet alles verdeeld worden onder 10 erfgenamen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”