Wat bij erfenis met 2 kinderen uit eerdere relatie

sstde
Topic Starter

Wat bij erfenis met 2 kinderen uit eerdere relatie

#1 , 07 dec 2011 13:23

Situatie:
Ik zit in een relatie met een bijzonder knappe vrouw ;-) en we hebben samen een zoontje.
Bovendien heb ik nog 2 minderjarige kinderen uit een eerdere relatie die in co-ouderschap 3 dagen/week bij ons verblijven.

Samen hebben we een huis aangekocht. Gevolg; indien ik overlijd, erven mijn 3 kinderen elk 1/3de van mijn helft van de woning. Indien mijn partner overlijdt gaat haar deel slechts naar ons gezamenlijk zoontje. De langst levende van ons behoudt uiteraard de woning in vruchtgebruik. Tot hier geen probleem.

Echter, hoe zit het met overige zaken. Mijn partner en ik hebben namelijk een gezamenlijke spaarrekening. Kan, indien ik kom te overlijden, mijn ex-partner de helft van deze spaarrekening opeisen voor haar 2 kinderen en/of moet mijn huidige partner bij mijn overlijden de helft van deze spaarekening aan de kant zetten omdat mijn 3 kinderen hier recht op hebben??

Ik weet vooral niet wat mijn ex-partner mijn huidige partner kan verplichten te betalen? Mijn kinderen zijn minderjarig dus als ik overlijd gaan mijn centen onder beheer komen van mijn ex tot mijn kids meerderjarig zijn. Of sla ik de bal mis??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 dec 2011 18:14

Indien uzellf overlijdt , zijn uw 3 kinderen uw erfgenaam. Indien zij minderjarig zijn , zal de vrederechter tussenbeide komen om een correcte verdeling te bekomen. Uw huidige echtgenote bekomt het vruchtgebruik op uw deel van de goederen. De blote eigendom zal op naam van uw kinderen geblokkeerd worden bij een financiële instelling. Op die manier kan uw ex dat geld niet gebruiken , maar uw kinderen zullen ooit volle eigenaar worden. Dat is niet zls ze meerderjarig zijn , maar gebeurt pas als uw echtgenote komt te overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sstde
Topic Starter

#3 , 08 dec 2011 10:41

@Wanton...als ik het dus goed begrijp, zal mijn huidige partner bij mijn overlijden dus de helft van de gezamenlijke spaarrekening moeten afstaan om ergens te laten blokkeren tot de kids meerderjarig zijn?? Of kan ze dan zomaar deze rekening op haar naam plaatsen??
Alvast bedankt

Reclame

Creatief

#4 , 08 dec 2011 11:32

Neen sstde, lees eens goed wat Wanton schreef: de gelden worden geblokkeerd op een rekening van de kinderen. Je partner mag deze niet op haar naam plaatsen.

duma

#5 , 08 dec 2011 11:37

wanton,

Kan hij het vruchtgebruik hiervan ook niet aan zijn echtgenote geven? Wij hebben een daarop lijkende constructie in ons testament, net omdat we willen vermijden dat de moeder van de kinderen vruchtgebruik en genot over de dingen zou hebben. 't is ondertussen al een tijdje geleden, dus weet ik ook niet meer hoe we dat exact geregeld hebben.

wanton

#6 , 08 dec 2011 19:43

Duma, dat is net wat gebeurt volgens de wettelijke regeling. Bij overlijden van de man , gaat de blote eigendom van zijn goederen voor een gelijk deel naar al zijn kinderen , terwijl het vruchtgebruik terecht komt aan de (tweede) echtgenote.
Toet-anch-Amon

sstde
Topic Starter

#7 , 08 dec 2011 21:37

@Wanton...gesteld dat er 10000 euro op onze gezamenlijke spaarrekening zou staan en ik kom te sterven. Wordt hier dan 5000 euro geblokkeerd bij een financiele instelling die voorzien zijn voor mijn 3 kinderen dra ze meerderjarig worden. Of mag mijn huidige partner tot haar overlijden volledig over die 10000 euro beschikken? Tenslotte heeft ze er samen met mij voor gespaard.

duma

#8 , 09 dec 2011 11:05

Ik denk dat eerste. 5000 euro voor haar, 5000 euro geblokkeerd, waar ze wel interesten op krijgt.
Juist?

Je kan volgens mij wel het vrij deel van je erfenis ook nog aan haar toewijzen, waardoor ze meer zou krijgen. (Staat bij ons in het testament)

Wij zitten in exact dezelfde situatie trouwens. Ik begrijp niet dat als je als koppel zolang samen gewerkt en gespaard hebt voor dat geld, de helft bij overlijden van 1 van de 2 onmiddellijk naar de kinderen gaat. Ik vind dat enorm enorm absurd.

Creatief

#9 , 09 dec 2011 11:24

Ik denk dat eerste. 5000 euro voor haar, 5000 euro geblokkeerd, waar ze wel interesten op krijgt.
Juist?.
Dat is juist, Duma, de 5000 € wordt geblokkeerd op de rekening van de kinderen, waarvan zij het vruchtgebruik moeten uitbetalen aan de langstlevende ouder tot hij sterft.

Veel families wijken hiervan af en vragen geen vruchtgebruik, zodat de kinderen toch de centen voor bouw of renovatie kunnen benutten.

wanton

#10 , 09 dec 2011 21:15

De gelden van de overleden ouder , die op naam van de kinderen worden geblokkeerd , blijven zo geblokkeerd tot de andere ouder overlijdt , niet tot de kinderen 21 jaar zijn of zo.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”