Erfenis van vader ???

paolin
Topic Starter

Erfenis van vader ???

#1 , 26 dec 2011 13:33

Beste,

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 12 jaar oud was. Ze waren wettelijk gehuwd.Mijn vader heeft nooit zijn bezoekrecht opgeeist.
Toen ik 30 was ben ik geadopteerd door de echtgenoot van mijn moeder. Een gewone adoptie dus, wel met aanpassing van familienaam.
Mijn biologische (eerste) vader is later hertrouwd en heeft geen kinderen met zijn tweede vrouw.
Nu vernam ik, 43 jaar nadat ik laatst mijn vader heb gezien, dat hij op 80 jarige leeftijd is overleden.
Stel dat hij eigendommen had (wat ik sterk vermoed, gezien hij uit een zeer welstellende familie kwam) wordt ik eventueel verwittigd door een notaris ? Ben ik wel gemakkelijk op te sporen nu ik niet meer dezelfde familienaam draag ? Moet ik zelf stappen ondernemen en hoe begin je daaraan ?
Misschien (en als hij een beetje verstand had is dit denk ik de meest voor de hand liggende optie) heeft hij een contract met zijn echtgenote dat na zijn overlijden alles haar eigendom is. Word ik ook daarvan op de hoogte gebracht ?
Kan ik weten waar hij begraven is ? Gewoon om het verleden af te sluiten.

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 dec 2011 14:23

Door uw adoptie wordt de band met uw natuurlijke vader niet verbroken. U bent dus een erfgenaam. Ik vermoed wel dat u zelf stappen zal dienen te ondernemen als u iets van uw erfenis wil zien. Indien hij een contract 'langst leeft,al heeft' met zijn tweede echtgenote , wordt dat uitgevoerd en zou u niets erven. Het is aan eventueel benadeelde personen-erfgenamen om hun deel dan op te vragen. Zo'n contract in tweede huwelijk met kinderen van daarvoor kan aangevochten worden.
Om te beginnen kan u navraag doen bij het kantoor der Registratie van de plaats waar hij laatst woonde. U vraagt een kopij van de aangifte ( als die al is gebeurd) en wend u tot een notaris. Op het gemeentehuis moet men u ook info geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2011 14:50

Burgerlijk Wetboek
Art. 1465. <W 14-07-1976, art. 2> Ingeval er kinderen zijn (die niet gemeenschappelijk zijn), blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen (die niet gemeenschappelijk zijn) worden benadeeld.

Het huwelijkscontract tussen uw vader en zijn nieuwe echtgenote kan u dus niet volledig onterven. U hebt recht op de reserve, een minimum deel van de nalatenschap.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”