Wat met erfrecht en overleiden kinderen

tgerecht
Topic Starter

Wat met erfrecht en overleiden kinderen

#1 , 30 dec 2011 01:43

Hoi,
De laatste twee jaar zijn we in mijn gezin nogal wat bezig geweest met geld. Mijn man heeft drie grote kinderen uit een eerste huwelijk en drie met mij. Ik heb een eigendom dat ik zelf afbetaal en heb samen met mijn man een ander eigendom gekocht. We zijn getrouwd met scheiding van goederen en ik weet dat ik via de notaris kan laten neerschrijven dat mijn man bij mijn overlijden geen recht heeft op het vruchtgebruik van mijn eigendom (het geld dat dit dan opbrengt moet enkel naar onze gezamelijke kinderen gaan). Mijn opzet is eigenlijk dat de drie grote kinderen op geen enkele mogelijk manier aan het geld van mijn kinderen zouden kunnen, ook niet via mijn man, want ze hebben de laatste twee jaar bewezen dat ze gewoon rot verwende profiteurs zijn.
De laatste tijd lig ik echter wakker over het feit wat er zou gebeuren als ook één of meerdere van mijn kinderen vroegtijdig zouden komen te overlijden(en geen kinderen zouden hebben). Ik vermoed dat de halfzussen dan de erfgenamen worden als ik en mijn man er niet meer zouden zijn. En als dit zo is, kan ik nu al iets regelen zodat de erfgenamen mijn kant van de familie zijn? Voor mijn pensioensparen bijvoorbeeld heb ik al laten vastleggen dat indien mijn kinderen er niet meer zouden zijn, het uit te betalen bedrag naar mijn neven en nichten gaat. Kan ik dit ook voor al mijn andere eigendommen (eigen huis, mijn deel van het gezamelijke huis en eventueel gelden op de bank)?

Groetjes,

Tgerecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 dec 2011 14:17

Hallo ,
jullie kunnen idd via huwelijkscontract bepalen dat je man niets erft van uw eigen goederen , behalve (het vruchtgebruik) van de eigen gezinswoning. Dit volgens de wet Tavernier. In dat geval erven uw kinderen steeds van u - in volle eigendom. Zijn kinderen erven nooit rechtstreeks van u.
Indien je niet wenst dat zijn kinderen erven van u -onrechtstreeks- moet je een testament maken met de melding : " in dien ik geen afstammelingen heb." Dan kan u dat doen ten gunste van neven/nichten of anderen. Uw kinderen maken best een testament ten gunste van mekaar ( en uzelf) , dat ze dan annuleren als ze zelf kinderen hebben. Zonder een testament van hen is het mogelijk dat de halfbroers/halzussen meedelen in en eventuele erfenis.
De erfenis van uw man gaat naar zijn zes kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tgerecht
Topic Starter

#3 , 01 jan 2012 17:18

Hoi,
Bedankt voor het antwoord. Als het met een simpel testament in orde kan komen, dan maak ik snel een afspraak met de notaris. Mijn kinderen zijn allemaal minderjarig en kunnen geen testament opstellen (ze kunnen nog niet schrijven). Kan ik dit dan in hun plaats doen? Ze kunnen bij hun meerderjarigheid dit alsnog veranderen als ze er niet mee akkoord gaan.

Groetjes
Tgerecht

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”