schenking aan kinderen via notaris in Nederland

hobo
Topic Starter

schenking aan kinderen via notaris in Nederland

#1 , 18 mei 2007 15:11

Ik meen te weten dat het mogelijk is voor een in Belgi? wonende belg, een schenking van roerende goederen te doen aan de kinderen zonder enige successierechten te moeten betalen, op voorwaarde dat de acte van schenking gebeurt voor een Nederlandse notaris. Ik weet ook dat bij overlijden binnen de drie jaar deze schenking toch in de massa valt en bijgevolg de in voege zijnde successierechten dienen betaald te worden.

Mijn vraag is echter : is deze procedure wel volledig veilig en wettelijk en kan zij door "Registratie en Domeinen" later niet worden aangevochten, met alle consequenties vandien ?

Met dank bij voorbaat voor uw deskundig advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mei 2007 13:50

Een schenkeing via een Nederlandse notarais heeft dezelfde uitwerking als een gewone hand- of bankgift. De schenking is wettelijk en men betaalt geen schenkingsrechten , indien men de dokumenten niet aanbiedt bij de Registratie. Alleen , men beschikt over een authentieke akte. Die moet door de Registratie aanvaard worden. Niks in de Belgische wetgeving zegt dat een akte voor een buitenlandse notaris niet geldig zou zijn.
En inderdaad , een schenking via een Nederlandse notaris binnen 3 jaar voor het overlijden komt in de nalatenschap - net als een handgift. Nederland zal hierbij helpen. Door een overeenkomst tussen Belgi? en Nederland uit 1845 wordt omtrent dergelijke zaken informatie uitgewisseld tussen deze landen.
Een akte via een Belgische notaris wordt steeds geregistreerd en men is er vanaf met 3% schenkingsrechten ( 7% voor niet-familie). Dat is heel wat minder dan mogelijk 9 , 27 % of meer aan successierechten te riskeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hobo
Topic Starter

#3 , 22 mei 2007 04:34

Bedankt voor het antwoord !

Blijkbaar is de constructie dus helemaal legaal en zit er geen addertje onder het gras. Heb ik de indruk dat het misschien praktischer is de schenking te doen via een notaris in Belgi? ? Enfin, zolang er niets illegaal gebeurt kan ik deze oplossing aanvaarden.

Nogmaals dank voor uw reactie.

Reclame

wolf2

#4 , 22 mei 2007 18:47

Elke deftige bank heeft standaarddocumenten van juridisch hoge kwaliteit waarmee U roerende schenkingen kan doen via handgift of bankgift. Een notaris is niet nodig.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”