Fiscale successieplanning als voorlopig bewindvoerder

Joeps
Topic Starter

Fiscale successieplanning als voorlopig bewindvoerder

#1 , 01 feb 2012 14:35

Situatie:
Ik ben sinds een jaar voorlopig bewindvoerder van mijn demente tante. Zij heeft geen kinderen en man is overleden. Ze heeft wel nog een broer (mijn vader) en haar overleden man had nog een stiefbroer (die ook gestorven is, maar wel een zoon heeft).
Mijn tante en haar man hebben een mooi vermogen opgebouwd. Mijn tante was enige erfgename.
Ik beheer , als voorlopig bewindvoerder, het vermogen samen met een private banker.
De private banker adviseert om na te denken over een fiscaalvriendelijke succesieplanning omdat nu-bij haar overlijden- we meer dan 60% aan de staat gaan geven.

Kan ik als voorlopig bewindvoerder een schenking doen (voorbeeld naar mijn vader die toch eerste erfgename is)? Natuurlijk mist toestemming van de vrederechter? Maar
-ik kan er inkomen dat een vrederechter dit niet zou toelaten, want noemen ze dat geen ontvreemding van haar geld?
-ze zou dan ook nog eens drie jaar moeten leven om succesierechten te omzeilen, ze is nu 84.

Zijn er andere methodes om fiscaal interessant om te gaan met haar vermogen? Bij het afhandelen van de erfenis, heeft ze 120 000 euro moeten betalen aan de fiscus en toen zei de notaris: Jammer dat ze nooit iets geregeld hebben...zorg dat jullie ook niet alles aan de fiscus betalen.?

Zijn er andere methodes (dan schenking) van fiscaal vriendelijke successieplanning? Let op: ik wil helemaal niet de fiscus omzeilen, maar hoe minder we aan de fiscus moeten betalen, hoe beter natuurlijk.

Iemand zei dat we een huis moesten kopen. Maar dat maakt toch geen verschil in successierechten later?

bedankt voor het advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 01 feb 2012 14:46

verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Joeps
Topic Starter

#3 , 01 feb 2012 14:52

Bedankt Creatief. Is de 'wil' om te schenken te voldoende? Als morgen een arts vraagt of ze 'wil ' schenken, zal ze ja zeggen. Of aangeven dat dat voor haar allemaal gelijk is. Ze heeft geen flauw benul van haar vermogen en doet alles wat een ander zegt dat ze moet doen.
Zou me logischer lijken dat de arts ook kijkt naar haar geestestoestand niet?
Soit, ik denk idd dat er een kleine kans bestaat dat schenking wordt toegestaan in zo een geval. Maar zijn er dan geen andere methodes om successierechten te verminderen?

Reclame

Joeps
Topic Starter

#4 , 01 feb 2012 14:55

Sorry , nog een vraagje: als je kan aantonen aan een vrederechter dat een huis kopen een betere investering is van haar vermogen, dan beleggen; dan denk ik wel dat ik hiervoor de toestemming kan krijgen van de vrederechter. (heb vd vrederechter ook toestemming gekregen om een volledige aandelenportefeuille over te zetten).
Maar is een huis interessanter op vlak van successierechten dan geld in aandelen en op spaarboekjes? nee toch?

bloemetje

#5 , 01 feb 2012 15:04

Indien mogelijk wettelijk gaan samenwonen. Vader-Tante.
Betaal je succesie in rechte lijn.

Creatief

#6 , 01 feb 2012 15:05

verwijderd.!
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Joeps
Topic Starter

#7 , 01 feb 2012 15:07

Bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”