Overlevingsbeding

pattataolivia
Topic Starter

Overlevingsbeding

#1 , 09 feb 2012 10:40

Mijn ouders wijn getrouwd met het overlevingsbeding. De langstlevende erft dus heel het gemeenschappelijk vermogen bij overlijden van de eerst stervende. Maar wie bepaald wat er tot dit vermogen behoort?, de notaris bij overlijden van de 1ste partner?, de echtgenoten zelf?,....

En hoe zit het in de praktijk, erven de kinderen nog iets in naakte eigendom?, of is het GV vaak wo groot dat de kinderen geen NE meer erven?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 feb 2012 17:03

De wet bepaalT wat tot welk vermogen behoort. Dit beding heeft slechts uitwerking op de gemeenschappelijke goederen. Wat is gemeenschappelijk in het wettelijk stelsel? Alle inkomsten uit loon , huur , intresten , maar ook alles wat niet bewezen is eigen vermogen te zijn. Tot het eigen vermogen behoort : alles wat een persoon heeft van voor het huwelijk ; alles wat hij 'om niet' dwz door erven of schenking ten persoonlijke titel heeft verkregen. Dit is zeker van toepassing voor onroerende goederen. Voor gelden is dat niet zo : er zijn kinderen , dan worden die gelden automatisch gezamenlijk bezit.
De overlevende echtgenoot (LLE) erft alles wat gezamenlijk is. En betaalt de successierechten. Voor de kinderen is dat een uitgestelde erfenis omdat zij pas erven als ook de LLE is overleden.
Indien het nog niet te laat is , zou men eens moeten nagaan vb. door een gesprek met de notaris of zulk beding nog wel wenselijk is in deze situatie. Indien er kinderen zijn is deze clausule een dure aangelegenheid , zelfs met de vrijstelling van successierechten voor de LLE voor de gezinswoning. Hetgeen men daar minder betaalt , wordt dubbel terugbetaald bij de nalatenschap van de LLE.
De wettelijke vererving : BE aan de kinderen , VG voor de LLE biedt in de praktijk dezelfde voordelen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 feb 2012 19:36

Een regeling (beding langstlevende, testament, ...) waarbij de echtgenoten alles aan elkaar overmaken bij overlijden heeft wel zin indien de kinderen zeer grote schulden hebben gemaakt (waardoor onmiddellijk beslag zou worden gelegd op hun erfdeel) of zich schromelijk misdragen.
In 2 gevallen in mijn kennissenkring hebben zeer wanhopige ouders -met pijn in het hart- recent dergelijke beslissingen genomen teneinde hun eigen levensavond maximaal financieel veilig te stellen. Blijkbaar gaat het om een fenomeen dat meer en meer voorkomt....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Creatief

#4 , 09 feb 2012 22:37

Een regeling (beding langstlevende, testament, ...) waarbij de echtgenoten alles aan elkaar overmaken bij overlijden heeft wel zin indien de kinderen zeer grote schulden hebben gemaakt (waardoor onmiddellijk beslag zou worden gelegd op hun erfdeel) of zich schromelijk misdragen.
In 2 gevallen in mijn kennissenkring hebben zeer wanhopige ouders -met pijn in het hart- recent dergelijke beslissingen genomen teneinde hun eigen levensavond maximaal financieel veilig te stellen. Blijkbaar gaat het om een fenomeen dat meer en meer voorkomt....
In zo een situatie zou ik daar ook voor opteren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”