vruchtgebruik

maugham
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 29 mei 2007 07:52

mijn ouders zouden hun onroerend goed willen wegschenken aan hun kleinkinderen met behoud van vruchtgebruik. Moeten de kleinkinderen dan later bij hun overlijden nog registratierechten of iets dergelijks betalen op dat vruchtgebruik?Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 mei 2007 14:47

Bij het overlijden van de vruchtgebruiker gaat het vruchtgebruik kosteloos over aan de bezitters van de blote eigendom. Neen , de kleinkinderen moeten geen successierechten betalen voor dergelijke overgang van vruchtgebruik.
Let wel , de kinderen moeten akkoord gaan met deze schenking omdat mogelijk hun reserve is aangetast.
Waarom zou dit met schenking gebeuren? Misschien is testament tgv. de kleinkinderen goedkoper.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 30 mei 2007 14:18

In dat geval houdt het vruchtgebruik van RECHTSWEGE op te bestaan bij het overlijden van de vruchtgebruikers.Er is geen nieuwe akte en dus evenmin registratie en registratierehten.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”