Erfpacht

Marientje
Topic Starter

Erfpacht

#1 , 29 mei 2007 16:44

Mijn ouders hebben naast hun woning een stuk grond. Mijn vader (eigenaar) is dement, mijn moeder niet. Dat stuk grond erf ik later maar mijn moeder wilt het nu al aan mij schenken zodat ik hierop kan bouwen (en zij hier geen onderhoud meer aan moet doen). Een schenking kunnen ze niet doen omdat mijn vader mentaal niet bekwaam is. Kan ik dit verkrijgen via erfpacht? Wat zijn de nadelen? Hebben mijn halfbroers (andere vader) ook rechten hierop?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 mei 2007 20:57

Uw ouders hebben een stuk grond
en uw vader is eigenaar =

een moeilijke start (want wie is de eigenaar? uw vader alleen?)

U erft later dat stuk grond =

een moeilijk vervolg (want over erfenissen kunt u niets overeenkomen zolang er geen overlijden is).

Als uw vader mede-eigenaar is of enige eigenaar, dan kan hij niets doen voor u: noch schenken, noch verkopen, noch een toelating geven tot bouwen. U zou dan eerst een voorlopig bewindvoerder moeten laten aanstellen.

Marientje
Topic Starter

#3 , 30 mei 2007 09:22

Beste Dino

Bedankt voor de reactie. Ik ben een paar dingen vergeten te vermelden:
Mijn vader is enige eigenaar: mijn ouders zijn getrouwd met scheiding van goederen.

In zijn testament staat (heeft hij altijd gezegd tegen mij en moeder) dat ik enige erfgenaam ben.

Mijn moeder heeft een document waardoor zij de rechten heeft om rekeningen en eigendom te beheren maar niet om te schenken, wel om te verhuren (vandaar voorstel tot erfpacht?).

Reclame

Lex

#4 , 30 mei 2007 10:39

Wat de dementie betreft: het is 'niet' aan een notaris om te oordelen over iemands gezondheidstoestand. Uw vader is 'bekwaam' om te schenken zolang hij niet 'onbekwaam' is verklaard! En dan nog...ook de onder bewind geplaatste persoon kan 'geldig schenken' zij het dan na machtiging van de vrederechter! Informeer eens bij een notaris, t'is gratis en voor nix.

wolf2

#5 , 30 mei 2007 22:18

Verhuren voor meer dan 9 jaren, zowel als vestigen van een erfpacht vereist een notari?le akte. De aansprakelijkheid van de notaris kan in het gedrang komen als hij een akte verlijdt wanneer duidelijk zichtbaar/merkbaar is dat de eigenaar mentaal niet beseft wat hij doet.

Sorry, ik kan niets bedenken hoe U nu al zou kunnen gaan bouwen op die grond.

j.demoor

#6 , 01 jun 2007 14:11

Uw moeder kan uiteraard niet schenken wat haar niet toebehoort.

?Art.489.Een meerderjarige die zich in een AANHOUDENDE staat van onnozelheid of krankzinnigheid bevindt, moet worden onbekwaam verklaard, zelfs wanneer in die staat heldere tussenpozen voorkomen.Art.509.De onbekwaamverklaarde staat gelijk met een minderjarige, wat betreft zijn persoon en zijn goederen; de wetten op de voogdij over minderjarigen zijn van toepassing op de voogdij over onbekwaamverklaarden.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.410.? 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :1? de goederen van de minderjarige...te vervreemden...4? een pachtcontract, een handelshuurovereenkomst of een gewone huurovereenkomst van meer dan negen jaar te sluiten alsook een handelshuurovereenkomst te hernieuwen...?(B.W.).

?vervreemden? omvat schenken.?een pachtcontract? omvat erfpacht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”