Uit elkaar en ex heeft eigendom

QiQo
Topic Starter

Uit elkaar en ex heeft eigendom

#1 , 19 feb 2012 22:12

Beste, Ik heb enkele vragen.
Sinds kort ben ik met men ex uit elkaar. Samen hebben we zoontjes.
Mijn ex heeft een eigen huis. Ondertussen woont zijn nieuwe vriendin bij hem ( niet wettelijk samenwonend)
Wat gebeurd er met het huis als mijn ex overlijd? Gaat dit alles dan automatisch naar de kinderen?
Aangezien we zelf niet in dit huis zullen gaan wonen, en ik als overlevende voogd hun zaken moet beheren, wie betaald bv het kadastraal inkomen als het huis achteraf word verhuurd? Huurinkomsten worden op een gesloten rekening gezet op naam van de kinderen, en versta me niet verkeerd ik hoef zelf niks daarvan te hebben maar wie betaald de kosten als mijn ex overlijd en mijn kinderen het huis erven? Kan ik het verkopen voor hun want ze zijn minderjarig? En wat met hun papa zen nieuwe vriendin? Ze staat financieel niet sterk genoeg om eventueel huur aan de kinderen te betalen voor het huis? En wat als ze met inboedel gaat lopen?
Zelf zegt mijn ex dat ze er geen recht op heeft en dat alles naar de kinderen gaat waar ik volledig mee akkoord ga. Maar wat met zen nieuwe vriendin? en Wat met de kosten aan het huis als ik moet verhuren of verkopen?
Arm is de mens wiens plezier afhangt van de toestemming van een ander.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 19 feb 2012 22:39

Beste, Ik heb enkele vragen.
Sinds kort ben ik met men ex uit elkaar. Samen hebben we zoontjes.
Mijn ex heeft een eigen huis. Ondertussen woont zijn nieuwe vriendin bij hem ( niet wettelijk samenwonend) Naar de toekomst toe, kan dit veranderen! Ze kunnen in het huwelijk treden of wettelijk gaan samenwonen, waardoor zijn nieuwe vriendin wel levenslang het vruchtgeburik over de woning kan krijgen.

Wat gebeurT er met het huis als mijn ex overlijdT? Gaat dit alles dan automatisch naar de kinderen?
Je moet er rekening mee houden dat er misschien nog kinderen bijkomen in de tweede relatie. Het is uw ex zijn huis. Indien uw ex vandaag zou overlijden (niet wettelijk samenwonend), dan zou het huis volledig naar zijn kinderen gaan (in volle eigendom).

Aangezien we zelf niet in dit huis zullen gaan wonen (Sorry??? Je ex bewoont immers het huis tesamen met zijn vriendin! ), en ik als overlevende voogd hun zaken moet beheren, wie betaalT bv het kadastraal inkomen als het huis achteraf wordT verhuurd?

Huurinkomsten worden op een gesloten rekening gezet op naam van de kinderen, en versta me niet verkeerd ik hoef zelf niks daarvan te hebben maar wie betaalT de kosten als mijn ex overlijdT en mijn kinderen het huis erven?

Aangezien de kinderen minderjarig zijn, kan je NIETS doen. Minderjarige erfgenamen worden beschermd door de wet. De vrederechter stelt een voogd aan en beslist wat er met het huis zal gebeuren.

Kan ik het verkopen voor hun want ze zijn minderjarig? Neen, hiervoor moet je toelating hebben van de vrederechter.

En wat met hun papa zen nieuwe vriendin? Ze staat financieel niet sterk genoeg om eventueel huur aan de kinderen te betalen voor het huis? En wat als ze met inboedel gaat lopen?

Je loopt wel erg vooruit op de situatie! De huidige situatie kan snel veranderen.

Zelf zegt mijn ex dat ze er geen recht op heeft en dat alles naar de kinderen gaat waar ik volledig mee akkoord ga.
Er is een verschil tussen iets zeggen en op papier zetten! Wanneer er niets op papier staat, heb je ook niets te zeggen. Je ex kan ook morgenvroeg een testament laten opstellen, waarbij hij het vruchtgebruik schenkt aan zijn vriendin. Bij testament kan hij ook een deel van het huis schenken aan zijn vriendin.

Maar wat met zen nieuwe vriendin? (Ook deze situatie kan snel veranderen door wettelijk te gaan samenwoen of te huwen)
en Wat met de kosten aan het huis als ik moet verhuren of verkopen?

Zolang de kinderen minderjarig zijn, zal de vrederechter mee beslissen wat er met de gelden en het huis uit nalatenschap zal gebeuren.

QiQo
Topic Starter

#3 , 20 feb 2012 22:22

Ik loop miss vooruit op de feiten ja, maar mijn ex zit in een zware depressie en spreekt over zelfmoord maar weigert hulp . Daarom wil ik weten waar ik aan toe ben. En ik bedoel moest hij te sterven komen zal ik met de kids niet meer in het huis gaan wonen aangezien ik met hen een uur van de woonplaats verhuist ben.
Arm is de mens wiens plezier afhangt van de toestemming van een ander.

Reclame

Creatief

#4 , 20 feb 2012 22:44

Mocht je ex vandaag of morgen zelfmoord plegen en indien hij geen testament zou achterlaten, dan erven je kinderen alles in volle eigendom. Aangezien de kinderen minderjarig zijn wordt bij het openvallen van de nalatenschap de vrederechter betrokken.

j.demoor

#5 , 21 feb 2012 08:41

Ik ga ervan uit dat uw ’ex’ uw gewezen FEITELIJK samenwonende was en dat zijn nieuwe vriendin dat ook is.,zodat bij zijn vooroverlijden geldt: “Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.375.Indien...een van beiden overleden...is...oefent de andere(ouder) dat gezag(over de kinderen) alleen uit...”(B.W.).
‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

De kosten van vaders begrafenis vallen ten laste van zijn nalatenschap.
De onroerende voorheffing en de kosten van het geërfde huis worden dan betaald door de erfgenamen,ook al zijn zij minderjarig.
“Art.378.§1.Onder voorbehoud van ...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410,§1,1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten...Art.410,§1.De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om:1°.de goederen van de minderjarige...te vervreemden...5° een nalatenschap...te aanvaarden ,wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan gebeuren...”(B.W.).

De nieuwe FEITELIJK samenwonende vriendin erft niets.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”