erfenis van zuster

wolf2

#16 , 12 mei 2007 21:16

Bij grove benadering is haar vruchtgebruik 55% waard van de waarde in volle eigendom van die 1/2: dus 55% van 120000 = 66.000 eur.

Uw halve blote eigendom moet dan 54.000 waard zijn.
Dat zijn echter geen cijfers uit het evangelie: u moe dat onderling overeenkomen maar elke berekening zal daar rond draaien.

En samen verkopen.Ikvrees dat ze dat niet wil.

In elk geval: u doet niets (tenzij u dringend geld nodig heeft).
Als zij u wil uitkopen, dan laat u ze maar naar de rechter trekken en daar moet ze dan vragen dat u gedwongen wordt in te stemmen met een openbare verkoop.

54 jaar is natuurlijk nog jong. De blote eigendom die u heeft zal misschien tijdens uw leven nooit volle eigendom worden; dan gebeurt dat wel voor uw erfgenamen. U wacht dus gewoon af. Zij moet het huis onderhouden!

Zaken doen met zo iemand zou ik ook niet doen: dus: gerechtelijk openbaar verkopen of niets.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sami

#17 , 13 mei 2007 07:50

Dank voor uw antwoordt.Ik doe niets.Ik heb twee kinderen.Die zullen haar wel overleven zonder ongelukken.
Ik ga ze rustig laten sudderen in haar vet.
Ik heb het geld niet nodig.
Nog enkele vraagjes.Klopt het naarmate zij ouder wordt de verdeelsleutel van ongeveer 55% nu, steeds meer fifty fifty wordt?
En als zij mij wil uikopen geldt die regel dan ook?
Indien zij ooit komt te overlijden en beide families gaan over tot verkoop b.v. haar familie en mijn kinderen geldt dan gewoon de 50% regel.
Op basis van huidige waarde 240000?.Ieder 120000? dus.Klopt dit?

Groeten

wolf2

#18 , 13 mei 2007 19:48

Ik had u al geantwoord, maar blijkbaar liep er iets mis met het posten van mijn bericht.
Opnieuw dus.

Haar vruchtgebruik is bij grove benadering waard: 55 % van de waarde van de volle eigendom van die helft = 66000. Uw blote eigendom is dus waard: 120000 - 66000 = 54000. Elke andere berekening kan daar hoogstens 10 procent boven of onder zitten.

Tenzij u dringend geld nodig heeft, doet u niets.
Zeg (schrijf) enkel dat u akkoord bent met een gezamenlijke verkoop, ook openbaar. Verder doet u niets. Gezien de omstandigheden kunt u ook zeggen dat u enkel zal werken via openbare verkoop met een notaris die u zelf voorstelt.

Reclame

sami

#19 , 14 mei 2007 19:35

Dino,

Dank voor uw antwoordt je hebt van mij nog een frisse pint tegoed.

Groeten

wolf2

#20 , 14 mei 2007 20:44

Sorry voor dat dubbel antwoord en liever een kriek.

U kunt bij benadering zelf schatten hoeveel haar vruchtgebruik waard zal zijn: naargelang haar leeftijd :

52% van die 120.000 als ze 55 jaar oud is;

44% *** 60 jaar oud is;

38% *** 65 jaar oud is;

32% *** 70 jaar oud is;

24% *** 75 jaar oud is;

16% *** 80 jaar oud is;

8% *** boven de 80 jaar oud is.

en uiteindelijk nog 1%.

sami

#21 , 14 mei 2007 21:05

Dino,
Mocht mijn ex schoonzus naar de rechtbank trekken om over te gaan naar een gedwongen openbare verkoop,zijn er dan procedures om daar iets tegen te doen??Of moet ik lijdzaam ondergaan?
Dank, ge hebt van mij nog een paar krieken tegoed.

Groeten

wolf2

#22 , 15 mei 2007 19:55

Ik heb geen enkele ervaring op dat gebied.
Zie gerechtelijk wetboek vanaf artikel 1205 (het leest behoorlijk vlot voor een wetboek).
bijvoorbeeld langs deze weg:

http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... gerech!INH&

Ik ga morgen tijdens kantooruren mijn licht eens opsteken.
Hoort u niets meer van mij, dan weet ik ook niets meer.

sami

#23 , 15 mei 2007 20:15

Ik heb geen enkele ervaring op dat gebied.
Zie gerechtelijk wetboek vanaf artikel 1205 (het leest behoorlijk vlot voor een wetboek).
bijvoorbeeld langs deze weg:

http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... gerech!INH&

Ik ga morgen tijdens kantooruren mijn licht eens opsteken.
Hoort u niets meer van mij, dan weet ik ook niets meer.
OK Dino alvast bedankt ik wacht af.
In het gerechtelijk wetboek gaat het hier om artikelen 1205 wat u aanhaalt tot en met 1229??En het leest inderdaad voor een leek redelijk vlot.Maar alles van deze artikelen begrijpen doe ik niet.

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

#24 , 13 jun 2007 11:38

Blijkbaar zijn er hier twee onderwerpen door mekaar gelopen. Ik heb dit onderwerp gestart ivm vragen omtrent de nalatenschap van mijn zuster.
Ik heb nu een bijkomende vraag ivm met dat onderwerp:

Teneinde de nalatenschap (volledig) te doen toekomen aan de overlevende echtgenoot van mijn zuster heb ik van alle erfgenamen tot en met de vierde graad volmacht gekregen om tegelijkertijd met mijn verwerping ook in hun naam te kunnen verwerpen. Hierdoor wordt het beoogde doel dus bereikt, want met uitzondering van de echtgenoot van mijn zus blijft er geen enkele erfgenaam meer over. So far so good.

Toen ik me vanochtend naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg begaf deelde men mij daar mee dat al die handtekeningen op de volmachten moeten worden gewettigd door een notaris of gemeentebestuur. Ik moet dus mijn ronde herbeginnen...maar dat is in princiep ook geen probleem. Het zal echter tijd vragen aangezien de verlofperiodes zijn aangebroken en een aantal volmachtgevers daardoor niet onmiddellijk zal kunnen worden bereikt.

De wettige erfgenamen zijn ikzelf en mijn beide ouders. Mijn ouders hebben hun handtekening reeds laten wettigen, hun volmacht is dus in orde. Maar wat zou er gebeuren indien ??n van hen zou overlijden vooraleer de akte van afstand is opgemaakt bij de griffie? Is er dan een risico dat die erfenis dan niet meer in hun naam kan worden geweigerd (door mij als wettige erfgenaam van mijn ouders) ondanks de gewettigde volmacht die ze hebben gegeven?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”