schenking

stalone150
Topic Starter

schenking

#1 , 04 apr 2012 12:02

Hallo,

Ik heb een vraag over een schenking. Mijn vader is een jaar geleden gestorven. We zijn met 4 kinderen en hebben elk één vierde naakte eigendom.
Mijn moeder heeft het gans het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik.

We hebben 2 eigendommen, de ene eigendom wordt gebruikt als buitenverblijf. Mijn oudste zus (26 jaar) en haar man (32 jaar) zouden het buitenverblijf huren en daarna kopen.
Maar ik (18 jaar) zou ook graag in dit huis wonen, maar ik kan nog niet want ik moet nog studeren. Mijn moeder staat aan de kant van mijn zus en ik moet er me bij neerleggen dat het huis van mijn zus zal zijn.
Ik vind dit oneerlijk dat ik geen eerlijke kans krijg, omdat ik 7 jaar jonger ben.

Kan ik hier nog iets aan doen of is het verloren moeite.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 04 apr 2012 12:57

Uw moeder heeft wel het vruchtgebruik en kan dus bepalen wie er bij haar leven gebruik van maakt, maar zij kan niet bepalen dat jouw zus het als eigendom kan verwerven nadien, aangezien jij 1/4 Naakte eigenaar bent.

stalone150
Topic Starter

#3 , 04 apr 2012 23:12

Terwijl de langstlevende ouder nog leeft en jij bent 1/4 naakte eigenaar, kan mijn zus het onroerend goed niet kopen,als ik niet akkoord ben. Is deze stelling correct?

Reclame

stalone150
Topic Starter

#4 , 07 apr 2012 09:33

Kan hier iemand mij een antwoord geven op deze vraag.

wanton

#5 , 09 apr 2012 18:20

Jij bent mede-eigenaar. Wil uw zus de woning kopen , zal jij moeten akkoord zijn en uw deel mee verkopen. Er kan dus eigenlijk niets gebeuren zonder uw akkoord en medeweten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikey_1

#6 , 13 apr 2012 19:27

hoe staan de andere 2 (2 andere broers/zussen) hier tegenover?

Creatief

#7 , 13 apr 2012 21:34

Niemand is verplicht om in onverdeeldheid te blijven! De verdeling kan ook gerechtelijke aangevraagd worden.

stalone150
Topic Starter

#8 , 15 apr 2012 18:00

Mijn 2 andere zussen staan volledig achter mijn oudste zus. Is er toch een mogelijkheid via gerecht dat ze het zou kunnen afkopen?

wanton

#9 , 15 apr 2012 20:41

Deze situatie is geen onverdeeldheid : niet alle betrokkenen hebben dezelfde rechten. Er zijn BE , er is een VE die ook VG is. Het betreft een onroerend goed dat niet de gezinswoning is , dus een betrokkene kan zijn deel opvragen. Of daarvoor de woning moet verkocht worden aan die mede-eigenaar , is een andere zaak. Om via het gerecht een verkoop af te dwingen , zullen goede argumenten nodig zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”