hoeveel moet een kind erven ?

leeuwke1969
Topic Starter

hoeveel moet een kind erven ?

#1 , 12 apr 2012 07:47

Dit is de situatie :

Ik scheid en koop het huis in. Ik leer iemand kennen en wij huwen. Er wordt een nieuwe hypotheeklening aangegaan om de woning verder af te betalen en de nodige renovaties uit te voeren. Aangezien mijn man meebetaalt aan deze woning vind ik dat hij recht heeft op een deel. Wij gaan naar de notaris en laten dit ook vastleggen. Nu staat vast dat de woning in 2 wordt verdeeld minus mijn deel dat ik heb ingebracht.

IK heb 2 kinderen, mijn man heeft er ook 2. Mijn kinderen wonen bij mij en daar zijn geen problemen, mijn man zijn kinderen zijn een ander paar mouwen dwz met de dochter van bijna 16. Zij komt niet meer langs en zoekt ook geen contact met haar vader. Nu is mijn man heel principieel, hij zegt niet te gaan werken voor een kind dat de moeite niet doet om langs te komen en als hij er niet meer is moet ze niet rekenen op iets.

We zijn dus naar de notaris gestapt en mijn man heeft een testament laten opmaken : 'ik vermaak het grootst beschikbaar deel van mijn nalatenschap aan mijn echtgenote, NL, op voorwaarde dat wij alsdan niet feitelijk gescheiden leven. Bij vooroverlijden of gelijktijdig overlijden van mijn echtgenote vermaak ik het grootst beschikbare deel van mijn nalatenschap aan mijn zoon en aan de 2 andere kinderen van mijn echtgenote.

Waarop heeft zijn dochter dan recht, want ik weet dat je een kind (jammergenoeg soms) niet kunt onterven. (ik ben dit vergeten te vragen aan de notaris)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 12 apr 2012 07:57

1/3 van zijn totale nalatenschap, aangezien hij 2 kinderen heeft.

leeuwke1969
Topic Starter

#3 , 12 apr 2012 09:15

dus in cijfers (fictief) :

woning 150000€
mijn inbreng 50000€

Bij overlijden : 150000€ - 50000€ = 100000€ te verdelen
50000€ mijn eigendom
50000€ zijn eigendom - te verdelen in 3, als ik het goed voorheb.

Reclame

Be.Ma.Tix

#4 , 15 apr 2012 15:54

Aangezien uw echtgenoot 2 kinderen heeft, bedraagt het reservedeel van die dochter 1/3de in de nalatenschap.

Een kind onterven gaat inderdaad niet, maar er bestaan wel manieren om een nalatenschap bijna "waardeloos" te maken.

Een oplossing hiervoor zou bv. kunnen zijn om een huwelijkscontract aan te gaan, waarin een clausule staat dat het ganse gemeenschappelijke vermogen toekomt aan de langstlevende der echtgenoten. Door alle onroerende en roerende goederen in de huwelijksgemeenschap te brengen, kan bij het overlijden van uw echtgenoot (welke hopelijk nog lang op zich laat wachten) alles naar u toekomen. Nadeel hiervan is dan wel dat het ander kind ook niets zal erven.

Een andere mogelijkheid is om een keuzebeding te laten maken. Hierbij heeft de langstlevende echtgenoot enkele keuzes bij het overlijden van zijn/haar partner.

Als uw echtgenoot echt wenst dat zijn dochter niets of zeer weinig krijgt, dan bestaat hiervoor de mogelijkheid. Ik raad u dan wel aan om contact op te nemen met een notaris, die de situatie zal bekijken en u zal adviseren wat de beste mogelijkheden zijn, uitgaande van uw persoonlijke situatie.

leeuwke1969
Topic Starter

#5 , 15 apr 2012 16:17

maar ik kan het zoontje dan wel als mijn erfgenaam vermelden ? Moet hij dan meer succesierechten betalen dan mijn kinderen omdat hij mijn stiefzoon is ? En hoe zit het dan als ik eerst kom te overlijden en mijn kinderen ?

Be.Ma.Tix

#6 , 15 apr 2012 16:41

maar ik kan het zoontje dan wel als mijn erfgenaam vermelden ? Moet hij dan meer succesierechten betalen dan mijn kinderen omdat hij mijn stiefzoon is ? En hoe zit het dan als ik eerst kom te overlijden en mijn kinderen ?
U kan uw stiefkind inderdaad begunstigen via een testament (doe dit zeker indien u zeker wil dat het zoontje van uw echtgenoot ook erfgenaam wordt van uw nalatenschap, want stiefkinderen erven niet automatisch omdat er geen bloedverwantschap is).

Als uw stiefkind erft, zal hij ook belast worden zoals uw eigen kinderen, nl. aan het laagste tarief (3 % - 9 % - 27 % cfr. artikel 48 Wetboek Successierechten). Laat zeker wel in uw testament vermelden dat hij de zoon is van uw huidige echtgenoot.

Gezien de familiale situatie, raad ik u zeker aan om eens langs te gaan bij een notaris. Een eerste advies is kosteloos, en hij/zij kan u perfect begeleiden naargelang uw wensen en de wensen van uw echtgenoot.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”