Dit is de situatie :
Ik scheid en koop het huis in. Ik leer iemand kennen en wij huwen. Er wordt een nieuwe hypotheeklening aangegaan om de woning verder af te betalen en de nodige renovaties uit te voeren. Aangezien mijn man meebetaalt aan deze woning vind ik dat hij recht heeft op een deel. Wij gaan naar de notaris en laten dit ook vastleggen. Nu staat vast dat de woning in 2 wordt verdeeld minus mijn deel dat ik heb ingebracht.
IK heb 2 kinderen, mijn man heeft er ook 2. Mijn kinderen wonen bij mij en daar zijn geen problemen, mijn man zijn kinderen zijn een ander paar mouwen dwz met de dochter van bijna 16. Zij komt niet meer langs en zoekt ook geen contact met haar vader. Nu is mijn man heel principieel, hij zegt niet te gaan werken voor een kind dat de moeite niet doet om langs te komen en als hij er niet meer is moet ze niet rekenen op iets.
We zijn dus naar de notaris gestapt en mijn man heeft een testament laten opmaken : 'ik vermaak het grootst beschikbaar deel van mijn nalatenschap aan mijn echtgenote, NL, op voorwaarde dat wij alsdan niet feitelijk gescheiden leven. Bij vooroverlijden of gelijktijdig overlijden van mijn echtgenote vermaak ik het grootst beschikbare deel van mijn nalatenschap aan mijn zoon en aan de 2 andere kinderen van mijn echtgenote.
Waarop heeft zijn dochter dan recht, want ik weet dat je een kind (jammergenoeg soms) niet kunt onterven. (ik ben dit vergeten te vragen aan de notaris)