samenwonen - vruchtgebruik - kinderen

vraag?
Topic Starter

samenwonen - vruchtgebruik - kinderen

#1 , 26 apr 2012 15:24

Ik heb een huis gekocht met mijn vriend en wij hebben samen 2 kindjes. Ik heb 75% bijgedragen aan het huis (door familiale hulp van ouders), hij 25%.
Wij wonen officieel samen op dit adres (geen contract van wettelijk samenwonen).
Wat gebeurt er als één van ons komt te overlijden. Eigenlijk zouden wij willen dat het huis (het deel van de overledene) dan ineens toekomt aan de kinderen. We willen niets voorzien van vruchtgebruik voor de langstlevende. Als de overblijvende partner een nieuwe partner zou hebben dan krijgt die nieuwe partner ook weer het vruchtgebruik bij overlijden waarbij uiteindelijk dan de kinderen niets zouden hebben aan het huis.
Het is omdat we zo 2 situaties kennen dat we deze voorzorgen willen nemen want dergelijke miserie willen we onze kinderen besparen.

Kunnen wij nu, via testament, laten vastleggen dat er geen vruchtgebruik voor de langstlevende moet zijn? Het huis komt dan dan toch gewoon in onverdeeldheid (tussen de 2 kinderen en overblijvende partner)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2012 15:45

Aangezien jullie feitelijk samenwonen is er sowieso geen recht van vruchtgebruik voor langstlevende.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”