schuldbekentenis ok?

mapleleiah
Topic Starter

schuldbekentenis ok?

#1 , 04 jul 2007 00:21

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn momenteel aan het bouwen. De vader van mijn vriend (onofficieel dus mijn schoonvader) doet het grootste deel van de werken zelf en investeert er ook een bepaalde som geld in. Nu had hij graag gehad dat wij een schuldbekentenis onderteken, waarin wij ons ertoe verbinden het ge?nvesteerde bedrag terug te betalen, mochten we ooit onze relatie be?indigen.

Ik heb daar geen probleem mee en ook niet met het bedrag, maar ik zou wel graag hebben dat de opgestelde overeenkomst in orde is en dat ik hierin niet benadeeld wordt, mocht het ooit tot een relatiebreuk komen. Ik wil niet dat het volledige bedrag plots op mij verhaald wordt, om een of andere reden.

Ik heb hieronder een geanonymiseerde versie van de overeenkomst gezet:

SCHULDBEKENTENIS

TUSSEN:
A, gepensioneerde, geboren te ... op ..., weduwnaar van B, wonende te ...

EN
1) Mevrouw C, geboren te ... op ..., ongehuwd, nationaal nummer ..., wonende te ...
2) De heer D, geboren te ... op ..., ongehuwd, nationaal nummer ..., wonende te ...

Hierna ook genoemd "de schuldenaars".
IS ALHIER OVEREENGEKOMEN:
1. Bedrag: de schuldenaars voornoemd verklaren verschuldigd te zijn aan de vader van de heer D, zijnde de heer A, voornoemd, een bedrag van ... euro
2. Intrest: deze schuld is toegestaan onder de voorwaarde van 3% intrest.
3. Terugbetaling:

* Het volledige kapitaal, of het saldo indien er reeds een gedeeltelijke terugbetaling zou gedaan zijn, is zonder dat daartoe enige aanmaning of ingebrekestelling vereist is, automatisch opeisbaar uiterlijk drie maanden nadat een eventueel huwelijk van de ontleners zou ontbonden zijn door echtscheiding, of uiterlijk drie maanden nadat de ontleners hun relatie hebben be?indigd. Het niet meer samenwonen kan worden aangetoond met alle mogelijke middelen, ook al zijn beide partijen nog steeds gedomicilieerd op het zelfde adres.
* Het volledige kapitaal, of het saldo indien er reeds een terugbetaling zou gedaan zijn, is zonder dat daartoe enige aanmaning of ingebrekestelling vereist is, automatisch opeisbaar zes maanden na het overlijden van ontleners of van ??n van hun beide, en voor zover er geen rechtstreekse afstammelingen zijn.
Deze schuldbekentenis komt te vervallen, en wordt aldus als volledig terugbetaald beschouwd vanaf het overlijden van de heer A, aldus met uitsluiting van vererving van deze vordering door de erfgenamen van de heer A.
4. Bestemming: het totaal bedrag van de gelden (... euro) voorwerp van deze lening is tot
stand gekomen door reeds uitgevoerde werken en materialen, co?rdinatie van de werken en
allerhande kosten gedaan door de heer Amet betrekking tot het oprichten van de woning van
de ontleners te ...
5. De ondergetekenden verbinden zich hierbij hoofdelijk en solidair, en tevens hun erfgenamen
en rechtverkrijgenden, tot de loyale en integrale uitvoering van deze overeenkomst.
Opgemaakt te ..................................................... op ......................................

Kan ik even een snelle professionele mening krijgen over dit document?

Zou er niet nog expliciet bij moeten staan dat we elk de helft verschuldigd zijn?
Zou daar ook niet bij moeten staan "onder voorbehoud dat het huis effectief volledig afgewerkt wordt"?
Is de clausule dat indien ??n van ons overlijdt, de ander sowieso het bedrag moet ophoesten, eigenlijk wel eerlijk?

Zou ik mij moeten laten bijstaan door een eigen notaris?

Alvast bedankt voor enige tips!!!

Mapleleiah
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2007 09:48

Er staat:

5. De ondergetekenden verbinden zich hierbij hoofdelijk en solidair, en tevens hun erfgenamen en rechtverkrijgenden, tot de loyale en integrale uitvoering van deze overeenkomst.

Hoofdelijk en solidair is wel hetzelfde, maar het betekent dat de schuldeiser de totale som kan vorderen van elke schuldenaar.

Schoonvader kan dus alles van u vragen als hij dat wil. Dat is blijkbaar niet uw bedoeling.

scorpioen

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 07 jul 2007 15:32

Alvast bedankt voor uw reactie!

Nog 3 vraagjes:

1) Als mijn vriend zou overlijden, klopt het dan dat IK volgens die overeenkomst de schuld binnen de 3 maanden moet terugbetalen, ook als ik het huis niet wens te verkopen en ook als ik dat geld niet heb?

2) Als mijn schoonvader zou overlijden, kunnen dan nog eventuele erfgenamen de schuld opeisen?

3) Als ik zou overlijden, draaien mijn erfgenamen dan op voor de schuld?

Lenny

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2007 11:07

1) Als mijn vriend zou overlijden, klopt het dan dat IK volgens die overeenkomst de schuld binnen de 3 maanden moet terugbetalen, ook als ik het huis niet wens te verkopen en ook als ik dat geld niet heb?

Neen, als er kinderen zijn.
Ja, maar zes maanden als er geen kinderen zijn.

Zie: "Het volledige kapitaal, of het saldo indien er reeds een terugbetaling zou gedaan zijn, is zonder dat daartoe enige aanmaning of ingebrekestelling vereist is, automatisch opeisbaar zes maanden na het overlijden van ontleners of van ??n van hun beide, en voor zover er geen rechtstreekse afstammelingen zijn. "

2) Als mijn schoonvader zou overlijden, kunnen dan nog eventuele erfgenamen de schuld opeisen?

Neen. zie "Deze schuldbekentenis komt te vervallen, en wordt aldus als volledig terugbetaald beschouwd vanaf het overlijden van de heer A, aldus met uitsluiting van vererving van deze vordering door de erfgenamen van de heer A. "

3) Als ik zou overlijden, draaien mijn erfgenamen dan op voor de schuld?

Ja, als die erfgenamen geen kinderen van jou zijn.
Neen, als die erfgenamen je kinderen zijn. Zie antwoord op 1)

scorpioen

mapleleiah
Topic Starter

#5 , 09 jul 2007 11:43

Hallo,

Hartelijk bedankt voor de antwoorden!!! Ik weet nu een beetje meer waar ik sta.

Lenny

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”