erfenis huis

kemizz
Topic Starter

erfenis huis

#1 , 17 mei 2012 14:35

antwoord gehad thx
Laatst gewijzigd door kemizz op 20 mei 2012 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2012 18:56

U moet eerst nagaan of jullie , voor moeders overlijden , reeds een deel mede-eigenaar waren van dat huis.
Indien moeder alleen eigenaar was , erven jullie beiden een halve woning , waarde 200.000 €. De successierechten bedragen voor ieder 15.000 €. Dit is deels aan 3 % , deels aan 9 %. Indien jij je zus zou uitkopen betaal je momenteel 1 % aan registratierechten. Dit zou kortelings 2 of 2.5 % worden , cfr. de miserietaks. Jij kan met je zus een andere prijs overeenkomen , maar voor de successie- en registratierechten baseert de Administratie zich wel degelijk op de reële waarde.
Weet wel dat jij alleen eigenaar wordt van dit huis. Uw vriendin wordt geen eigenaar , of ze moet een stuk kopen. Eigenlijk raad ik haar aan niet mee te betalen tenzij ze mede-eigenaar wordt. Gemakkelijkst en goedkoopst is het volgende scenario : juliie gaan trouwen. U brengt het huis in de gemeenschap waardoor zij mede-eigenaar wordt. In die akte zet u wel een terugkeerclausule zodat , bij scheiding , de woning terug uw eigendom wordt , eventueel mits vergoeding. Deze werkwijze kost 25 € aan registratiekost.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kemizz
Topic Starter

#3 , 17 mei 2012 20:27

al er bedankt voor deze uitleg ...

maar nog net een vraagje , met die registratierechten van 1 % bedoel je hiermee op de aktekosten van het verdelen van het kapitaal , dus eigenlijk de erfenis ?

wat gebeurd er als ik effectief in het huis intrek en dus het huis koop , moet ik dan zelf bij de notaris een beschrijf van 10% betalen op het kopen van een woonst , net alsof ik een normaal huis zou gaan kopen ...
of is het net door de erfenis dat dit wegvalt ? en is dat nu net die miserietaks of verdeelrecht , of komt dat er alleen maar allemaal bij bovenop ...

duur handeltje , dat erven ! :)

Reclame

wanton

#4 , 17 mei 2012 23:45

U betaalt successierechten ( hoger uitgelegd) op de helft van het huis dat je erft. Dan , om het deel van je zuster over te kopen , betaal je slechts 1 % registratie - of 2.5 % , op de totale waarde. Dit is idd het delingsrecht of miserietaks. Dat is alles.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”